7 januari 2012

Svindlande höjder - Emily Bronte

Titel: Svindlande höjder
Författare: Emily Brontë
Originaltitel: Wuthering Heights
Sidantal: 439
Bindning: Pocket
Förlag: Bonnier
Utgiven: 1847 (första)
Betyg: 2 av 5

Beskrivning från Adlibris:
"Hittebarnet Heathcliff kommer som liten till familjen Earnshaw på Wuthering Heights. Pojken växer upp olycklig och svåråtkomlig, älskad av sin fosterfar och fostersystern Catherine men avskydd av sin fosterbror. När fosterfadern dör försvåras Heathcliffs liv och den enda som ännu älskar honom är hans tvillingsjäl catherine.

Men ödet och missförstånden ska skilja dem åt. Catherine gifter sig med en barndomsvän och hämnden blir Heathcliffs enda mål. Tillbaka i sin uppväxttrakt i ett storslaget Yorkshire återser han Catherine och mellan dem finns allting kvar, samtidigt som allt är för sent. En insikt som för evigt förmörkar Heathcliffs värld. Den passionerade och uppslitande kärlekshistorien mellan Heathcliff och Catherine hör till den engelska litteraturens mest välkända och har gjort Svindlande höjder till en av de riktigt stora klassikerna.
"

Min kommentar
En historia som utspelas under en lång tid med flera elaka och beräknande karaktärer. Det är många karaktärer att hålla reda på, det är en av anledningarna till varför jag inte gillade boken. Alla är inte elaka, men några är det och de suger energi ur en medan man läser.
Att människor kan vara så medvetet elaka mot varandra är inte roligt att läsa om tycker jag, när man ser hur en person växer upp och verkligen blir vad man gjorde den personen till.

Det finns en stor möjlighet att den här boken är bättre på engelska, originalspråket, så jag kommer nog att läsa den på engelska någon gång i framtiden.
Den svenska versionen kommer jag nog aldrig gå på igen. Jag gillade den inte alls, det kan vara översättningen i min upplaga som var dålig och jag hoppas verkligen det för detta är trots allt en klassiker och har blivit det av en anledning.
Det finns en stor möjlighet att du kommer tycka annorlunda än jag.
Så, definitivt inget som jag kan rekommendera från egna erfarenheter, men eftersom den trots allt är en klassiker så kan den såklart ha kvalitéer som jag missat.

Finns hos Adlibris, CDON och Bokus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar