13 januari 2018

Trick med speglar - Agatha Christie

Titel: Trick med speglar
Författare: Agatha Christie
Original: They Do It With Mirrors
Serie: Miss Marple #5
Sidantal: 279
Förlag: Stockholm Text
Utgiven: 2014  (1952, original)
Betyg: 4,5 av 5

Beskrivning från Adlibris:
"Miss Marple får veta att hennes gamla vän Carrie är i fara och åker för att besöka henne. Medan hon är där skjuts Carries styvson Christian ihjäl. Det inträffar två mord till, men mannen med det uppenbara motivet har ett vattentätt alibi. För han kan väl inte ha varit på två platser samtidigt, eller?"

Min kommentar
Jag undrar om det går att bli besviken på en Agatha Christie, av det jag har läst så verkar det inte vara så.
Trick med speglar är inte hennes mest välskrivna bok, hur det låg till misstänkte jag tidigt. Men ibland kan man ju vara oavsiktligt skarpsynt (skarpläst?) och hitta ledtrådarna innan huvudpersonen kopplar samman dem. Jag vet bara inte om det någonsin hänt mig tidigare.
Karaktärsgalleriet är som vanligt välporträtterat och jag får en bra kontakt med samtliga. Det är lätt att följa historien och hur karaktärerna förhåller sig till den. Det är dock olyckligt att en karaktär heter Lewis och den andra Lawson, det gör det svårt att hålla isär dem. Men det kan vara ett författartrick också. Vem vet?

Återigen visar Christie på vikten av att sålla bland information och hur lätt det är att manipulera människor, något som går att ta med sig till det verkliga livet. Dock på en annan skala men ändå. Det är mycket intressant och ger läsningen mervärde.

Sammanfattningsvis rekommenderas boken, det går inte att göra annat.

Finns hos Adlibris, Bokus och CDON.

2 kommentarer:

  1. Tror inte heller man kan bli besviken på Christie! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul med fler som gillar henne, det verkar tyvärr vara få som läser hennes böcker? Eller är det bara min uppfattning?

      Radera