9 januari 2018

Saga Vol. I-V - Fiona Staples, Brian K. Vaughan



 Titel: Saga Vol. I-V
Författare: Brian K. Vaughan
Illustratör: Fiona Staples
Serie: Saga
Sidantal: 752
Bindning: Häftad
Utgiven: 2012- 2015
Förlag: Image comics
Betyg: 4,5 av 5

Beskrivning från Adlibris (Vol I):
"From New York Times bestselling writer BRIAN K.VAUGHAN (Y: THE LAST MAN, EX MACHINA) and critically acclaimed artist FIONA STAPLES (MYSTERY SOCIETY, NORTH 40), SAGA is the sweeping tale of one young family fighting to find their place in the worlds. When two soldiers from opposite sides of a never-ending galactic war fall in love, they risk everything to bring a fragile new life into a dangerous old universe. Fantasy and science fiction are wed like never before in a sexy, subversive drama for adults. This specially priced volume collects the first arc of the smash hit series The Onion A.V. Club calls "e;the emotional epic Hollywood wishes it could make. Collects SAGA #1-6 Series DescriptionSaga is an epic space opera/fantasy comic book series created by writer Brian K. Vaughan and artist Fiona Staples, published monthly by Image Comics. The series is heavily influenced by Star Wars, and based on ideas Vaughan conceived both as a child and as a parent. It depicts two lovers from long-warring extraterrestrial races, Alana and Marko, fleeing authorities from both sides of a galactic war as they struggle to care for their newborn daughter, Hazel, who occasionally narrates the series."


Min kommentar:
Jag gjorde mitt bästa för att dra ut på läsandet men när en elak förkylning slog klorna i mig var det bara att ge upp. Det blev sträckläsning för hela slanten och lite till. Det tog ett tag för mig att komma in i historien och i sättet att illustrera den, jag har aldrig riktigt varit en person som läser serier. Men när jag väl kom in i det och fick grepp om allt så måste jag säga att jag verkligen gillade det. Berättelsen var ovanlig och skiftade fokus ofta, på ett bra sätt. Bitvis är det kanske lite rörigt, men det kan jag leva med. Det finns en otrolig fantasi bakom den här serien och jag är glad att jag får ta del av den, jag kan bara hoppas att fler också vågar testa. Men jag lämnar rekommendationen med en varning: det här är inte för alla. Det är mycket speciellt och för mig tog det ett par album innan jag verkligen fastnade.

Fina illustrationer och en spännande story, intressanta karaktärer och en drivande handling. Huvudingredienser i något som blev riktigt bra för mig.

Finns hos Adlibris och Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar