23 januari 2018

När livet börjar om - Lucy Dillon

Titel: När livet börjar om
Författare: Lucy Dillon
Bindning: Ljudbok
Sidantal: 480
Förlag: Bokförlaget Forum
Utgiven: 2016
Betyg: 3,5 av 5

Beskrivning från Adlibris:
"Libby och Jason har lämnat London för att ta över ett gammalt familjehotell på landet. De ska förverkliga sin dröm och förvandla det till en lyxig tillflyktsort för stressade storstadsmänniskor. Men projektet bjuder på fler svårigheter än de anat. Snart börjar Libby undra om det verkligen är den nystart för henne och Jason som hon hoppats på.

En dag inträffar en otäck händelse precis utanför huset. En okänd kvinna blir påkörd och tappar minnet till följd av olyckan. När Libby erbjuder kvinnan att återhämta sig på hotellet sätter det igång en kedja av positiva händelser som kommer att förändra livet för många – och förverkliga mer än en dröm.

När livet börjar om är en charmfull och värmande roman om att börja på nytt – och hur en liten gest av vänlighet kan ge ringar på vattnet och förändra livet för många."


Min kommentar
Är det på grund av att jag lyssnade på boken istället för att läsa den? Eller är den här boken lite... tråkig? Minnesförlusten blir lite för långrandig och jag hade nästan velat hoppa över vissa bitar, de driver inte handlingen framåt och det gör mig rastlös.
Dillon har aldrig gjort mig besviken förut, och när boken är slut har jag inte bestämt mig för om jag är besviken den här gången eller inte. Det var inte lika bra som det brukar vara, det var stundtals lite långtråkigt. Och de fina stunderna var absolut så fina, men kortvariga. Den där kärleken till hundarna som jag vant mig vid, den kom liksom aldrig riktigt. Lord Bob är där, men det känns aldrig riktigt som att Libby verkligen tycker om honom? Det kommer aldrig riktigt dit upplever jag.

Jason och Libbys förhållande var uppfriskande, och hennes karaktärsutveckling makalös. Dillon är otroligt bra på att rita upp karaktärer och låta dem interagera på ett så mänskligt och trovärdigt sätt att det måste ge henne ett högt betyg. Jag satt flera gånger och pratade och muttrade högt, tur att jag var ensam när jag läste. När någon säger "kärring" högt i en annars så tyst atmosfär kan det nog väcka vissa frågor som blir svåra att besvara!

På tal om frågor att besvara så lämnar slutet på boken mig med en hel del frågetecken, slutet kom på alldeles för få sidor och med alldeles för många obesvarade frågor. Det hade gott kunnat vara lite längre. 

Spoilers (markera för att läsa):
-Åh vad jag hatade Margaret och hur hon la skulden på Libby, jag hade inte nog med fula ord att kalla henne och jag hade önskat att Libby var ännu mer elak mot henne än hon var. Jag var så arg! Visst blev allt bra sedan, men jag tycker ändå att det fanns lite kvar när boken var slut. 
-Margaret var ett sådant svin mot Luke också, så mycket som inte riktigt blev färdigt i slutet!
-Borde Libby tagit tillbaka Jason? Är jag lite väl hård eller var inte han också lite av ett svin? Självömkan och sedan är det bra igen? Nja, jag vet inte om jag är nöjd med detta.
-Gethin förtjänade ett och annat han med, märkligt att man inte fick se mer av hur det gick med allting där. Vilket svin! Och hur gick det med hunden? Klarade den sig? Så många frågor! Var är mitt fullständiga slut på boken?!


Finns hos Adlibris, Bokus och CDON.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar