4 januari 2018

Jag är tillbaka!


Hej igen, nu var det verkligen länge sedan. Över 2 år faktiskt... Helt vansinnigt egentligen. Det kommer ta lång tid att komma tillbaka och uppdatera mig kring vad som hänt i bok-och bloggsfären, mycket av det som hänt kommer jag aldrig få reda på misstänker jag.

Jag har skrivit men inte publicerat något, så jag tänkte nu i efterhand dela med mig lite kring vad som hänt sedan jag skrev sist och vad jag skrivit under tiden:

Sommaren 2016
"Att minska kraven på mig själv
Jag hade tre eller fyra hundra olästa böcker i bokhyllan och i min vardag fanns stress. Stressen överfördes till böckerna och det blev en stress att läsa allesammans, helst igår. Måste läsa, måste skriva, mer mer mer.
Följden? Jag läste en bok på ett helt år. En enda liten bok. Boken var jättebra, men så fort jag började läsa fick jag hjärtklappning. Och inte bara för att den var spännande.
Bloggen lades på is för att minska kraven på skrivandet. Det hjälpte lite men inte mycket. Jag lade ifrån mig boken och tänkte att "den kan läsas när lusten kommer över mig", det hände aldrig. Viljan fanns, men läslusten var bortblåst. Jag behövde göra förändringar och ta nya beslut.

Ett av besluten rörde den här bloggen, den får vara kvar. Men jag tänker inte lägga så mycket tid på den. I alla fall inte nu.
Ett annat rörde alla mina böcker, där var jag hårdare. Jag gav bort över hälften av mina böcker, lästa som olästa, till vänner och bekanta. Sammanlagt är det flera hundra böcker som fått nya hem. Och antalet nya som tillkommit är fruktansvärt få och oftast inte i den skönlitterära genren.
Resultatet är att jag nu läser en ny bok, en skönlitterär bok. Och jag njuter av den. Varje sida och varje ord. Ute regnar det men i mitt huvud är det soligt igen.

Jag skriver detta som en slags förklaring till min frånvaro, och för min framtida frånvaro."


Jag försökte verkligen publicera detta, men jag kunde verkligen inte lägga de kraven på mig själv. Inte starta upp något som jag visste att jag inte kunde fullfölja. 
 

Sommaren 2017
" Hej på er!

Jag missade helt bloggens årsdag, och i stort sett min egen också. Trots att det var en av "de stora" födelsedagarna. Jaja, om 10 år är det dags igen. Får göra något större då.
Hur som helst så har det hänt massor det senaste året, jag har tagit en kandidat- och yrkesexamen, fått ett jobb och bytt till ett annat. Lyft upp rötterna och flyttat. Min tillvaro är väldigt annorlunda idag från hur det var för ett par år sedan.

Alla mina böcker bor i flyttkartonger, förutom ett utvalt fåtal som bor i en mycket liten provisorisk bokhylla. Massor av böcker har fått nya hem, och antalet som kommer få nya hem är fortfarande många. Jag har gått över till ljudböcker, pendlar nu mera över en timme om dagen så ljudböcker är mycket passande. Det är skönt att ha kommit tillbaka till böckernas värld igen, även om jag inte läser dem själv utan får dem lästa för mig.
Den nuvarande tillvaron är tillfällig, så böckerna får stanna i kartongerna.

Jag hoppas att ni fortfarande finns kvar där någonstans, att ni inte gett upp om mig och bloggen!"


Jag är tillbaka, i en liten skala men dock ändå. I ännu en ny stad med ett nytt jobb, den här gången är det permanent. Nu slår jag rot igen. Bokhyllorna har äntligen fått komma upp igen efter alldeles för lång tid utan syfte annat än att samla damm.
Jag har äntligen hittat tillbaka till ett lugn och har äntligen hittat ro för att kunna läsa igen. Det går inte att med ord beskriva hur det känns, att känna inlevelsen med en riktigt bra bok efter en så lång tid utan. Att inte känna kraven och hjärtklappningen, utan bara njutning. Men, nog om mig. 
Vad har hänt i era liv? Finns några av mina tidigare läsare kvar? Vilka bokbloggar är fortfarande igång? Skriv en kommentar!

2 kommentarer: