29 januari 2018

Grey - E.L. James

Titel: Grey
Författare: E.L. James
Bindning: Ljudbok
Sidantal: 559
Utgiven: 2015
Förlag: Random House
Betyg: 2,5 av 5

Beskrivning från Adlibris:
"In the new work, she will offer her fans the opportunity to see the world of Fifty Shades anew through the eyes of its intriguing and enigmatic protagonist.Christian is a complex character, said James, and readers have always been fascinated by his desires and motivations, and his troubled past. Also, as anyone who has ever been in a relationship knows, there are two sides to every story. Its been a great pleasure to return to my happy place writing, being with Christian and Ana in their universe, and working with the fantastic publishing teams in the US and the UK.Readers know Christian as someone who exercises control in all aspects of his life. His world is neat, disciplined and empty until the moment that Anastasia Steele stumbles into his office. What is it about her that captivates him? Why can't he forget her? He is swept up in a storm of emotion he cannot comprehend and cannot resist."

Min kommentar
För det första måste jag ge en eloge till uppläsaren och de som valt denne, han gör ett riktigt bra jobb trots det manus han tvingats utgå ifrån.
Jag visste inte om jag borde lyssna på den här boken eller inte, jag hade ju mina reservationer kring de tidigare böckerna och deras uppenbara våldtäkts-problematik (för att inte tala om den unkna kvinnosynen, men det är gamla nyheter). Jag tycker att det känns som att den här boken är lite mer städad, kanske tog E.L. James åt sig lite av kritiken och skrev den här boken med mer omsorg? Möjligt.
Jag oroas över att Ana inte har något val, att han utgår ifrån att hon är redo (inte att hon vill). Också kring orgasm-problematiken, jag har läst om den tidigare och tycker att det är en debatt som är väl värd att lyfta, ger inte boken orealistiska förväntningar? Googla runt lite om ni tycker att det är ett intressant ämne, det finns de som är bra mycket mer pålästa än jag som skrivit en hel del om det.

Mr. Grey är den perfekte seriemördaren från ett avsnitt av Criminal minds förresten, har ni tänkt på det? Han är redan en stalker med alldeles för mycket pengar som själv erkänner att han är en sadist som njuter av att kvinnor lider. Lägg in då att han inte direkt ber om att få ligga utan kräver det, tja... psykopat som våldtar och torterar vs. dominant som ligger och bestraffar. Det känns som att det skulle kunna vara en skillnad i perspektiv endast.

Något som jag måste tycka är intressant är hur Ana ser på sig själv och att det verkligen kan framstå som störande för en partner. Jag kan verkligen förstå att man klankar ner på sig själv, jantelagen osv. Men att få se på det från mannens synvinkel visar tydligare hur jobbigt det är, både för partnern och för relationen. Mycket energi går åt till osäkerhet, bekräftelse och ångest.

Ibland önskar jag att jag var med i en bokklubb, den här boken tål verkligen att diskuteras! Jag förstår de som tycker att den är bra, till viss del så skulle jag kunna hålla med de som säger att vi är "programmerade" att tycka om den här typen av män, men på ett annat sätt kan jag inte alls hålla med. Hur tänker du? Lämna en kommentar!

Finns hos Adlibris, Bokus och CDON.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar