25 januari 2018

How to date a dragon - Ashlyn Chase

Titel: How to date a Dragon
Författare: Ashlyn Chase
Serie: Flirting with fangs trilogy #2
Sidantal: 341
Bindning: Ljudbok
Utgiven: 2013
Förlag: Sourcebooks
Betyg: 2 av 5

Beskrivning från Adlibris:
"Even though she lost her possessions, she didn't lose her life thanks to a genuine hero. Now she has to crash with her Italian family, and that means listening to some severe nagging until she finds a groom of her own. How can she finish the portfolio for the competition? She takes up her friend's offer and moves in over the bar while waiting tables part-time. "

Min kommentar
Ja, vad kan jag säga? Jag visste vad det skulle vara för typ av bok när jag valde den, paranormal romance. Min fråga till mig själv är varför jag aldrig slutar bli förvånad över dessa böcker? De är så uppenbara från början till slut att jag bara hoppas på ett alternativt slut som aldrig kommer.

Karaktärerna är samma som alltid, en man med antingen pengar eller övernaturliga krafter (eller både och) möter hjälplös kvinna i behov av räddning. Mannen gör flera misstag och förhållandet testas gång på gång, kvinnan står fast vid mannen och förlåter allting. Mannen räddar kvinnan upprepade gånger. De är så kära som de kan bli, båda mer kära än de någonsin varit tidigare. Fantastiskt sex, varje gång. Någon månad in i förhållandet BAM äktenskap, och BAM bebis. Bilden av lycka komplett. THE END.

Men nej. Jag köper det inte. En snubbe som är 500 år gammal har ju ganska mycket i bagaget, har sett en hel del. Skulle en sådan nöja sig med en kvinna som är ung och oerfaren i världen? Vad ska de prata om? Vad ska de diskutera? Åh vänta, de kan ju ligga. Never mind, problem solved. Förlåt för spoiler, men såklart kan de få en bebis i slutet. Jag hade verkligen hoppats på att det skulle kunna finnas en liten variation där total lycka inte involverade en bebis, alla vill inte ha barn. Alla kan inte få barn, det betyder inte automatiskt olycka! Vill man inte ha barn, dåså. Vill man ha barn men kan inte få egna, så kan man adoptera.
Och det här med att kasta sig in i saker? Bebis efter bara några månader? Absolut kan det fungera och bli riktigt bra, men jag efterlyser böckerna som har mer djup. Där relationer utvecklats under en längre tid, där partnern inte är perfekt utan som de flesta partners är: mänskliga. Med allt vad det innebär.

Nu ska jag inte bara vara negativ, det positiva med boken var dels uppläsaren som gjorde ett intressant jobb när hon återgav de olika karaktärernas röster. Dels att det var en lättlyssnad bok, det var inte svårt att hänga med i handlingen och att förstå vad som hände. Vissa karaktärer hade sina roliga sidor, och det fanns små guldkorn i bi-handlingen som jag hämtade positiva tankar kring.

Det är helt och hållet mitt eget fel, jag valde detta medvetet.

Finns hos Adlibris och Bokus.

2 kommentarer: