19 januari 2018

Swordprincess Amaltea - Natalia Batista

Titel: Swordprincess Amaltea
Författare: Natalia Batista
Serie: Amaltea #1
Bindning: Häftad
Sidantal: 152
Förlag: Kolik förlag
Utgiven: 2013
Betyg: 2 av 5

Beskrivning från Bokus:
"Amaltea är en princessa i en värld där kvinnorna styr. Hon får i uppdrag av sin mor att rädda en prins som tillfångatagit en drake. Men när hon väl räddar prinsen visar det sig att han inte alls är lika medgörlig som hon tänkt sig. Han har en egen vilja, och vill bli behandlad med respekt.

Sword Princess Amaltea är en fartfylld äventyrsserie i en färgstark fantasyvärld där rollerna blivit ombytta. Fagra värdshuspojkar och väna prinsar i torn vaktade av drakar kontrasteras mot kvinnliga riddare, stråtrövare och så vidare.

Med mycket humor och action tas vi med på ett äventyr som är både omskakande och nyskapande."


Min kommentar
Trots titeln så var boken jag köpte på svenska, lite oväntat men okej. Snabbläst var den, vilket jag uppskattade.
På tal om uppskattning så fanns det vissa saker jag uppskattade: tecknarstilen, könsrollernas invertering, och handlingen.
Men så finns det ju som alltid saker jag inte uppskattar: dialogen, dialogen och dialogen. Jag har kommit fram till att dialogen får mig att känna mig gammal. Jag är inte SÅ gammal, men jag känner att språkmässigt riktar sig boken till yngre personer.
Men jag gillar verkligen stilen på tecknandet och jag uppskattar försöket att invertera könsrollernas problematik. Helt klart ett spännande tillskott till bokhyllan.

Boken säljs inte längre hos de stora företagen, men det finns fortfarande några exemplar lite hit och dit på lite mindre butiker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar