17 januari 2018

Harry Potter and the Cursed Child - J.K. Rowling

Titel: Harry Potter and the Cursed Child
Författare: J.K. Rowling
Bindning: Inbunden
Sidantal: 384
Förlag: Little Brown
Utgiven: 2016
Betyg: 1,5 av 5

Beskrivning från Adlibris:
"It was always difficult being Harry Potter and it isn't much easier now that he is an overworked employee of the Ministry of Magic, a husband, and father of three school-age children. While Harry grapples with a past that refuses to stay where it belongs, his youngest son Albus must struggle with the weight of a family legacy he never wanted. As past and present fuse ominously, both father and son learn the uncomfortable truth - sometimes, darkness comes from unexpected places. "
Min kommentar
Jag var så exalterad och förväntansfull inför den här boken, den kändes fräsch och nytänkande i mitt huvud. Men så började jag läsa den, och var inte imponerad. Jag gav den en massa ursäkter, tänkte att det ändå var menat som en pjäs och kanske var bättre i den formen. Kanske var det barndomens minnen som solkade upplevelsen av den nya boken.

Men nej, jag köper det inte. Det är en stor spoiler att säga varför, så markera ytan här under på egen risk:
Jag köper inte att Voldemort legat med någon. Jag köper det helt enkelt inte. Det känns som en stor konflikt gentemot hur han framställts i tidigare böcker. Relationer är farliga och jag tror inte han hade riskerat det med tanke på sin karaktärs historia. Nej, det funkar inte för mig.

Relationerna mellan de olika karaktärerna kan jag köpa, friktionen och problemen. Här känner jag igen Rowling lite mer. Skuggan av det förflutna, vardagen som smyger sig på. Den biten kan jag köpa och det är det som i min värld räddar en del av boken från att sågas totalt.

Jag kan inte rekommendera den här boken, inte med gott samvete. Se det här som något helt skiljt från serien, som fanfiction eller något. Inte som en sista bok i serien, det är den inte värd. Det gör ont i hjärtat att såga den, men det måste jag.

Finns hos Adlibris, Bokus och CDON.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar