14 januari 2018

Läser just nu


Vegan for Life - Norris & Messina
Mycket intressant om hur veganer och nyfikna bör tänka kring sin kosthållning för att få i sig allt de behöver, inte för att det är svårare att få i sig allt man behöver än om man äter kött (snarare tvärt om) utan för att bara få till det där lilla extra som gör kosten tipptopp. Jag ser det lite som att se till att bilen är i topptrim istället för bara rullande. Mitt omdöme kring boken kommer så snart jag läst klart, redan nu har jag både ris och ros att ge. Men mycket av boken finns kvar, så än finns tid för mer av både det ena och det andra.
Lässtatus: 60/283 sidor, eller 21%. 

Härskarteknik: den fula vägen till makt - Elaine Eksvärd
Spännande bok om härskartekniker som bemöts på ett ödmjukt och konstruktivt sätt. Eksvärd manövrerar sig skickligt igenom politiska slukhål och delar med sig av erfarenheter och tips på ett enkelt och lättillgängligt sätt. Boken är inte perfekt, den hade kunnat slipas för att bli lite vassare och bara få en lite bättre slutkläm på en del stycken. Men Eksvärd gör det inte lätt för sig, vissa stycken och uttryck är så bra att allt annat måste blekna något i jämförelse. Jag tror inte att det här är det sista jag läser av den här författaren.
Lässtatus: 94/216 sidor ,eller 44%. 

The Great Gatsby - F. Scott Fitzgerald 
En skönlitterär bok kändes det som att jag borde klämma in bland den andra läsningen. Så igår plockade jag upp den här för att få lite mer variation i läsandet. Har inte kommit så långt ännu, men det lilla jag läst har gett mersmak.
Lässtatus: 10/168 sidor, eller 6%. 

6 kommentarer:

  1. Eksvärds bok har jag oläst i hyllan, den måste jag läsa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är verkligen speciell, jag tror i och för sig att vissa har mer härskarteknik runt sig än andra och därför kommer den nog mottas olika av olika läsare. Men så är det ju i stort sett med alla böcker :)

      Radera
  2. Jag har en annan bok av Eksvärd i hyllan men har inte kommit till skott ännu (fick den i julklapp av min chef förra julen). Gatsby var kul att ha läst, kanske borde jag se filmen vid tillfälle.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om den är lika bra som den här så kan jag verkligen rekommendera den, ska definitivt försöka läsa fler av henne! Jag håller med dig om Gatsby, undrar om filmen kan leva upp till boken dock?

      Radera
  3. Svar
    1. Eller hur! Ibland får de verkligen till det.

      Radera