3 september 2014

Njutning; berättelser om kärlek, känslor och kemi - Ulf Ellervik

Titel: Njutning; berättelser om kärlek, känslor och kemi
Författare: Ulf Ellervik
Bindning: Inbunden
Sidantal: 455
Förlag: Fri tanke
Utgiven: 2013
Betyg: 5 av 5

Beskrivning från Adlibris:
"Varför kan inte en förälskelse vara livet ut? Varför njuter vi av god mat? Vad händer med oss när vi blir deprimerade?

Ulf Ellerviks följer upp sin bok Ond kemi med en bok om kemins ljusa sidor.

Ulf Ellervik är professor i bioorganisk kemi vid Lunds universitet. Han forskar bland annat om botemedel mot cancer och är en starkt engagerad kunskapsspridare inom kemins område. För sitt manus Ond kemi belönades han med Pi-priset 2010.
"

Min kommentar
Ett förord av Sissela Kyle var inte något som jag väntat mig, men där var det och jag tyckte det var en fantastiskt bra start på en riktigt bra bok.
Jag trodde att det krävdes vissa kunskaper i kemi för att verkligen kunna ta del av bokens information, och visst kan det underlätta om man vill kunna relatera men det är definitivt inget krav. Boken är skriven på ett enkelt och lättförståeligt sätt som gör att den intressanta informationen blir tillgänglig för alla, fantastiskt bra gjort!

Illustrationerna och bilderna ger boken det där lilla extra och är nödvändiga för att ge boken en layout som inte verkar skrämmande (det är mycket text och mycket information). Jag gillar speciellt alla referenser till konst och historiska händelser, här har man verkligen tänkt till!

Jag tror knappast att jag behöver skriva det men jag gör det ändå; den här boken rekommenderas varmt till alla som vill lära sig mer om sin omvärld. Sakerna som avhandlas är små men får lätt stora konsekvenser, vare sig det gäller vrede eller kärlek, njutning eller smärta.
Den här boken kommer bli en del av mitt permanenta bibliotek och ingå i mitt lilla urval av "biblar".

Finns hos Adlibris, Bokus och CDON.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar