27 september 2014

Mord per korrespondens - Agatha Christie

Titel: Mord per korrespondens
Författare: Agatha Christie
Originaltitel: The moving finger
Serie: Miss Marple #4
Sidantal: 259
Bindning: Inbunden
Förlag: Bonniers
Utgiven: 1984
Betyg: 5 av 5

Beskrivning från Adlibris: 
"Lymstock is a town with more than its share ofshameful secrets--a town where even a suddenoutbreak of anonymous hate mail causes only aminor stir.

But all that changes when one of the recipients, Mrs. Symmington, commits suicide. Her final notesays "I can't go on," but Miss Marple questions thecoroner's verdict of suicide. Soon nobody is sure ofanyone--as secrets stop being shameful and startbecoming deadly. "

Min kommentar
Ja, vad kan jag säga? Lysande som vanligt av Agatha Christe helt enkelt, även om jag i detta fall är lite kluven till hur vida jag gillar filmatiseringen eller boken mer.
Christies sätt att bygga upp karaktärer är verkligen beundransvärt, det enda jag kan bli besviken på är hur lång tid det tar innan Miss Marple introduceras. Men i slutändan var det kanske det bästa valet att göra ändå, risken är att deckargåtan löses för snabbt annars.
Boken var snabbläst och fängslande, jag fick verkligen ta till alla knep för att inte klämma hela boken på en kväll (natt).

Kort sagt: rekommenderas.

Finns hos Adlibris, Bokus och CDON.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar