13 oktober 2014

Sucka mitt hjärta men brist dock ej - Mark Levengood

Titel: Sucka mitt hjärta men brist dock ej
Författare: Mark Levengood
Sidantal: 156
Bindning: Inbunden
Utgiven: 2006
Förlag: Piratförlaget
Betyg: 4 av 5

Beskrivning från Adlibris:
"Sucka mitt hjärta men brist dock ej är ett urval av Mark Levengoods texter. I många år har Mark tillhört de populäraste radiorösterna i P1:s ”Tankar för dagen”, likaså har han varit en efterfrågad krönikör i dags- och veckopress. I denna volym finner läsaren texter som tål att återvändas till, ofta och gärna.
Naturligtvis möter vi hela Marks myllrande släkt, de ogifta fastrarna med sina fromma suckar, mormodern på sängkanten som rasslar med sin gallstensburk i takt med radiopsalmen, det muttrande hembiträdet och den evigt frånvarande mamman på sina evighetslånga semestrar, där hon skickar vykort till barnen och skriver: ”Här är underbart. Jag saknar ingen av er!”

I Sucka mitt hjärta men brist dock ej insveper Mark läsaren i ett universum där det mjuka blandas med det vassa, det rubbade med det kloka och det vardagliga med det extraordinära.
"

Min kommentar
Hela boken känns som ett stycke visdom, det är mycket tankvärt. Det drar dock ofta iväg åt det melankoliska hållet, men det är nog en tolkningsfråga egentligen. Det är kul att Levengood delar med sig så mycket av sig själv och sina tankar.
Boken är välskriven och lättläst med korta kapitel som snabbt för läsningen framåt, det är verkligen en bra utformning textmässigt. Jag gillar omslaget och de små bilderna i boken också för övrigt.

Rekommenderas!

Finns hos Adlibris, Bokus och CDON.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar