7 oktober 2014

Härsken på ringen - Henry N. Beard och Douglas C. Kenney

Titel: Härsken på ringen
Författare: Henry N. Beard och Douglas C. Kenney
Originaltitel: Bored of the Ring
Sidantal: 242
Bindning: Inbunden
Förlag: AlfabetaAnamma
Utgiven: 2003
Betyg: 2,5 av 5

Beskrivning från Bokus:
"Redan 1968 skrevs den här näst intill kultförklarade parodin på Tolkiens Härskarringen. Vad kunde vara mer lockande för två Harvard-studenter i slutet av 60-talet, mitt under den första stora Tolkien-vågen, än att skriva en riktigt härlig parallellbok och ta ut svängarna rejält. Sedan dess har Tolkienälskare och Tolkienhatare runt stora delar av vår värld svurit sig igenom eller skrattat sig fördärvade åt den här späckade boken. Författarna var med och byggde upp den välkända satiriska tidningen The Harvard Lampoon."

Min kommentar
Jag var otroligt taggad på den här boken och såg verkligen potential, det finns så mycket som kan göras roligt. Och jag kan väl säga att mina förväntningar till viss del infriades, och till viss del inte. Boken har sina roliga ögonblick (jösses vad jag skrattade när jag läste vilka namn de checkat in sig under på värdshuset, till exempel) och stunder då det bara blir pinsamt (alver som antastar ekorrar, verkligen?).
Det finns också ett uppenbart problem: översättningen. Jag tror boken är roligare på originalspråket, det är mycket som (jag tror) försvinner i översättningen.
Jag vet inte heller om jag gillar det här med att ALLT ska vara ett skämt, lagom är bäst brukar man ju säga. Men varje mening ska föreställa ett skämt och då missar man hela grejen med en "punchline", som jag inte kommer på det svenska ordet för.

Boken var stundtals rolig men lämnade mycket att önska.

Finns endast att hitta begagnat, slut på förlaget.

2 kommentarer:

  1. Ska du läsa om den på engelska då?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte inom den närmaste framtiden, men om jag kommer över den på engelska så kommer jag kanske att köpa den för att ha till att läsa senare.

      Radera