9 oktober 2014

Min roman; En steg för steg guide till att skriva en roman

Titel: Min roman; En steg för steg guide till att skriva en roman
Författare: Nicotext
Sidantal: 176
Bindning: Häftad
Utgiven: 2012
Förlag: Nicotext
Betyg: 4,5 av 5

Beskrivning från Adlibris:
"Kom upp ur byrålådan
Många bär på en dröm att skriva en bok. Men hur tar man sig från idé till handling, hur snickrar man ihop ett manus färdigt att skicka till förlagen? Min roman är en fylla-i-bok i fyra delar som behandlar de olika komponenterna i ett skrivprojekt. Vad handlar din bok om? Vilka är karaktärerna? Hur börjar jag och hur får jag handlingen att hänga ihop ända till slutet? I Min Roman följer man helt enkelt bara instruktionerna och skriver ned sina svar under de rätta avsnitten.

Exempel på övningar:
Vilka är mina främsta talanger inom skrivandet?
Att skapa egna metaforer och liknelser.
Att plantera geväret på väggen.
Karaktäristiska karaktärer

Ett större antal sidor inspirationsövningar
"

Min kommentar
Det finns en risk för att den här boken kan kännas lite väl ambitiös och ibland till och med på gränsen till skrämmande, den tvingar en verkligen att se sin romanidé som den är. Den tvingar en att börja jobba med den på allvar. För den omotiverade kan det verka skrämmande, för den som verkligen tror på sin idé tror jag boken kan vara guld värd.
Boken ger handfasta tips och hjälpmedel för att organisera och arbeta med romanen från alla möjliga olika vinklingar. Det är inpirerande och hjälper verkligen historien framåt, man tvingas börja tänka.

Rekommenderas med en viss varning för de som inte är motiverade nog att ta tag i sitt skrivande.

Finns hos Adlibris, Bokus och CDON.

2 kommentarer:

  1. Svar: Tack så mycket för skräcktipsen! Jag ska garanterat kolla upp dina tips och se om det är något jag kan läsa/ se på! :D

    SvaraRadera