26 oktober 2014

Femtio seriemördare; Hur blev de sådana monster? - Charlotte Greig

Titel: Femtio seriemördare; Hur blev de sådana monster?
Författare: Charlotte Greig
Originaltitel: Evil Serial Killers
Sidantal: 208
Bindning: Inbunden
Förlag: Arctic
Utgiven: 2009
Betyg: 3,5 av 5

Baksidestext:
"Varför fascineras vi av seriemördare? Det finns hos en del människor en fascination som givetvis anses stötande i ett samhälle där vi fördömer mord. Vad fascineras de av? Kanske av motiven. -Vad är det som får vissa människor att utföra perversa handlingar, och vad är det som gör att de dödar om och om igen?Charlotte Greig har valt ut femtio av världens mest ökända seriemördare, från Jack Uppskäraren till Ted Bundy, och genom att beskriva var och en av dem i detalj ser man likartade mönster träda fram. David Berkowitz och Anatoly Onoprienko växte upp som enstörningar och hämnades på samhället som de ansåg tagit avstånd från dem. Albert Fish och John Cristie dödade för den sexuella stimulansen, och Uppskärarna från Chicago och Richard Ramirez inspirerades av makabra ritualer som fick deras ondskefulla fantasier att övergå i en än mer djävulsk verklighet.

Oavsett vilken bakgrund dessa störda människor haft, är Femtio seriemördare ett fängslande vittnesbörd om hur ondskefulla handlingar en människa kan utföra. -Människans sanna jag, vem känner det?
"

Min kommentar
Den här boken behandlar något som är intressant, men också lite skrämmande: seriemördare. Varför fascineras vi av seriemördare egentligen? Är det för att det de gör är så ofattbart? Eller för att de ligger så långt från vår egen verklighet? Jag hade kunnat ägna ett helt inlägg åt sådana spekulationer, men låter bli eftersom fokus ska hållas kvar på själva boken.
Boken är lättläst och svår att lägga ifrån sig när man väl börjat läsa om de här vansinniga människorna och deras, ofta ganska tragiska, uppväxt.
Det som drar ner betyget och också upplevelsen för mig är tendensen från författarens sida och lägga in egna värderingar i texten, missförstå mig rätt, texten görs "snaskigare" än vad den hade behövt vara. Det är säkert ett bra sätt att sälja böckerna men för mig drar det ner ordentligt på betyget eftersom jag direkt börjar misstro boken och hela dess innehåll, kompromissar man med fakta (spär på, lägger till något extra eller kastar in en värdering) på ett ställe så kan man lätt göra det på fler. Gillas inte. Boken är dessutom ganska ytlig faktamässigt.

Läsvärd bok som inte föll mig helt i smaken.

Finns hos Adlibris, Bokus och CDON.

2 kommentarer:

  1. Tack för en välskriven recension! Har suttit och letat efter en bok som avhandlar detta fascinerade ämne under kvällen och nu verkar det äntligen som att jag funnit den, blir helt klart ett köp! Tack så mycket!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas verkligen att du blir nöjd med boken :)

      Radera