29 oktober 2012

The Casual Vacancy - J.K. Rowling

Titel: The Casual Vacancy
Författare: J.K. Rowling
Sidantal 503
Bindning: Inbunden
Förlag: Little, Brown and company
Utgiven: 2012-09
Betyg: 5 av 5

Beskrivning från Adlibris:
"When Barry Fairweather dies unexpectedly in his early forties, the little town of Pagford is left in shock. Pagford is, seemingly, an English idyll, with a cobbled market square and an ancient abbey, but what lies behind the pretty facade is a town at war.

Rich at war with poor, teenagers at war with their parents, wives at war with their husbands, teachers at war with their pupils...Pagford is not what it first seems. And the empty seat left by Barry on the parish council soon becomes the catalyst for the biggest war the town has yet seen. Who will triumph in an election fraught with passion, duplicity and unexpected revelations?
"

Min kommentar:
Vilken bok! Redan efter de första sidorna så känner jag den riktigt engelska känslan. Med skvallret, småstadskänslan och relationerna. Det påminner så mycket om Morden i Midsomer-avsnittet "Morden i Badgers Drift", minus morden då. Men det är den där genuina engelska känslan som jag får direkt.
Tar du emot önskemål Rowling? I så fall skulle jag vilja att du skrev en deckare, precis lika detaljerad som den här. Med alla dessa människor och deras identiteter och egenheter.
Känner ni att detta är en tokhyllning? Jag hoppas det, för det är precis vad jag siktar efter att förmedla till er. Jag hade näst intill inga förväntningar på boken, jag menar, hur toppar man Harry Potter? Men det här var kanonbra på ett helt annat sätt och jag är glad att jag läste den.

Handlingen var rå och gick ibland verkligen in under huden på en, ibland undrar man verkligen över människorna som finns i den här världen (för jag tror verkligen att de här människorna finns runt omkring oss), men jag tror också att man ska se till de goda sidorna som de visar upp (även om en del onekligen är tväronda). Att människor kan vara både elaka och snälla, samtidigt. Allt är inte svart eller vitt.
Jag läste boken på engelska och hoppas bara att den kan bli lika bra på svenska, minus till det fula omslaget.
Boken är fantastisk, hård, rå och kritisk mot systemet. Mer sånt här!
Rekommenderas verkligen!


Finns hos Adlibris, Bokus och CDON.

2 kommentarer:

  1. Omslaget blev...inte snyggare. Men boken är fortfarande väldigt bra. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha nej det omslaget var inget att hurra över, men boken sticker i alla fall ut i bokhyllan!

      Radera