20 april 2018

Bokhandeln på Riverside Drive - Frida Skybäck

Titel: Bokhandeln på Riverside Drive
Författare: Frida Skybäck
Sidantal: 448
Bindning: Inbunden
Utgiven: 2018
Förlag: Louise Bäckelin
Betyg: 5 av 5

Beskrivning från Adlibris:
"Charlotte är för ung för att vara änka, för ung för att förlora den hon älskar. I sitt vilsna tillstånd tar hon en paus från sitt framgångsrika företag och söker ro på den skånska landsbygden. Men så får hon får ett oväntat besked, hon har ärvt ett hus i London av en moster hon knappt visste att hon hade. Och huset inrymmer en bokhandel.

Inställd på att sälja huset flyger Charlotte till England, där den konkursfärdiga Riverside Bookshop och den excentriska personalen verkar bortom all räddning. Men trots att Charlotte inte vet något om hur man driver en bokhandel växer snart en gemenskap med den motsträviga personalen fram. Samtidigt som Charlotte kämpar för att rädda bokhandeln inser hon att det är något som inte riktigt stämmer. Varför har Charlotte aldrig fått träffa sin moster och vad är det för mörk hemlighet som döljer sig i huset?

Bokhandeln på Riverside Drive är en varm, charmig och hoppingivande feelgoodroman om hur ett hus fyllt med böcker, en handfull främlingar och en butter gammal hankatt kan hjälpa någon att börja om på nytt.
"

Min kommentar
Nästan från första sidan är jag fast, jag vill ha mer. Vill att det aldrig ska ta slut, och boken är lång så delvis går den önskan i uppfyllelse. Karaktärerna är gjorda med omsorg och hoppen mellan nu och då ger en variation till läsningen som bara ökar lusten att läsa mer.
Charlotte är en sympatisk karaktär, och jag förstår verkligen hennes rädsla och fascination för London. Hennes sorgliga bakgrund är ständigt närvarande och det känns inte som att någon kompromiss sker som går emot hennes karaktär. De övriga karaktärerna är riktigt bra och jag lider verkligen med Martinique som är alldeles för snäll för sitt eget bästa, det känns som att de flesta känner en sådan person?

Jag skrattar högt flera gånger, och blir stundtals riktigt ledsen. De tillfällena jag blir ledsen har jag svårt mellan hoppen från tid och nu, de ger mig ingen tid att bearbeta det sorgliga jag fått veta. Jag tvingas gå vidare i en takt jag inte är så förtjust i, men det är väl det enda som jag kan säga är mindre bra med boken. Kärlekshistorien känns väl kanske lite väl uppenbar också, men den är karaktärerna ändå väl värda så det går bra.

Boken har ett bra flyt och en fantastisk historia, eller egentligen flera. Det finns humor och tragik, boktips och idéer. Och en katt. En helt fantastisk katt. Bara det gör boken väl värd att läsa! Kort sagt så rekommenderar jag verkligen den här boken, det är en sån där bok som värmer i själen. Sveriges motsvarighet till Lucy Dillon. Tummen upp!

Finns hos Adlibris, Bokus och CDON.

10 kommentarer:

  1. Hi I am so thrilled I found your weblog, I really found you by mistake, while I was browsing
    on Yahoo for something else, Anyhow I am here now and would just like to say
    thank you for a marvelous post and a all round entertaining blog (I also love the theme/design),
    I don’t have time to read it all at the moment but I
    have book-marked it and also included your RSS feeds, so when I have
    time I will be back to read a lot more, Please do keep
    up the fantastic jo.

    SvaraRadera
  2. Hello, always i used to check blog posts here early in the morning, because
    i enjoy to find out more and more.

    SvaraRadera
  3. Vad kul att du också tyckte så mycket om den! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med, hade inte kunnat ana att jag skulle gilla den så mycket så det var roligt! :)

      Radera
  4. If some one desires expert view concerning blogging afterward i propose him/her to pay a visit this webpage,
    Keep up the pleasant job.

    SvaraRadera