5 april 2018

Uninvited - Amanda Marrone

Titel: Uninvited
Författare: Amanda Marrone
Bindning: Häftad
Sidantal: 204
Förlag: Simon Pulse
Utgiven: 2007
Betyg: 3 av 5

Beskrivning från Adlibris:
"When rejection comes back to bite you...

Jordan's life sucks. Her boyfriend, Michael, dumped her, slept his way through half the student body, and then killed himself. But now, somehow, he appears at her window every night, begging her to let him in.

Jordan can't understand why he wants her, but she feels her resistance wearing down. After all, her life -- once a broken record of boring parties, meaningless hookups, and friends she couldn't relate to -- now consists of her drinking alone in her room as she waits for the sun to go down.

Michael needs to be invited in before he can enter. All Jordan has to do is say the words.... "


Min kommentar
Jag är otroligt kluven kring den här boken. Jag sträckläste den, vilket är ett gott tecken, men jag kan inte påstå att jag tyckte så mycket om den, vilket borde vara ett dåligt tecken. Ungdomarna i boken är alla sjuka på något sätt vill jag påstå, de missbrukar både droger och alkohol och är inte speciellt snälla mot varandra, det finns dessutom en del psykiska samt fysiska problem. Det finns inte direkt några sunda familjekonstellationer och ingen direkt stöttning. Det är tragiskt. Men jag förstår också att det finns ett behov av att ta fram litteratur som den här, att visa hur hårt det kan vara. Att inte allt handlar om vid vilket bord man ska sitta på lunchen, det är eller kan vara så mycket mer än så.

Den har sina fördelar, det är lite unikt med en vampyr som vill in och den twist som kommer. Det känns också ovanligt att skildra ungdomar så hårt, med det menar jag att de festar utan att bry sig om konsekvenserna. Att de känns döda på insidan, alla redan. Det finns vänskap som lyser igenom på udda sätt, och vänskap som verkade bra men som sedan synas i sömmarna.

Boken är kort, och det finns ett driv som tvingar handlingen framåt, det är positivt. Att dra ut på någon del skulle inte göra boken bättre, boken borde inte ha varit längre. Den känns som en debutroman, inte perfekt men ett gott första försök. Kanske kan det bli intressant att läsa något av samma författare längre fram i tiden, när författaren hittar mer djup och jag får en känsla för dennes stil.

Finns hos Adlibris och Bokus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar