7 oktober 2012

Mor gifter sig - Moa Martinson

Titel: Mor gifter sig
Författare: Moa Martinson
Sidantal: 284
Bindning: Kartonnage
Förlag: Natur och kultur
Utgiven: 1936
Betyg: 2,5 av 5

Beskrivning från Adlibris
"Mor gifter sig och Mia kan inte alls förstå vad det ska vara bra för. Styvfadern tillhör kategorin vuxna som inte tror att en sjuårs barnunge begriper mer än en tremånaders gris. Varför kvinnorna vill ha en vacker karl som tar dem om livet och gör dem med barn är ett av tillvarons mysterier, som inte ens Mias klara förståndsgåvor rår på. 
I hennes värld står modern och hennes slit för brödfödan i centrum. Högsta lyckan är ett hem med blåelseblommor på en kritad spismur. Men varje gång de vuxna träter och slåss betyder det nya och smärtsamma uppbrott för Mia.

Mor gifter sig är första delen av en trilogi om proletärflickan Mia och hennes öden i sekelskiftets klassamhälle. Den skrevs som motvikt till de "pojkbiografier", som 1930-talet var så rikt på, och är dessutom unik i svensk litteratur genom sin dynamiska mor1;dotterskildring. Boken har ett nyskrivet förord av Ebba Witt-Brattström.
"

Min kommentar
Maken till tung bok får man leta efter. Det är ur ett barns synvinkel och man lever under grym fattigdom. Kändes som en evighet att ta sig igenom boken, trots att det inte ens är 300 sidor.
Tyckte jag om den? Nej, alltså den var hemsk. Jag kommer inte läsa den igen, men den kommer att finnas med mig och jag kommer inte att glömma den i första taget.
Jag tror att det är en nyttig bok som på allvar visar de nya tankar som kom under 30-talet, utan att man får veta precis allt (då hade den nog blivit omöjligt tung).
Så jag tror att den är nyttig att läsa.
Men det fanns vissa saker som jag störde mig på, som att det inte sades rakt ut var den första babyn tog vägen, vissa hopp tillbaka i tiden som man inte var självklara hopp och som mest gjorde mig förvirrad. Nutid eller dåtid? Gör ju en ganska stor skillnad för berättelsen.
Men annars så måste jag nog rekommendera den, även om den inte kommer att bli någon favorit.

Finns på AdlibrisBokus och CDON.

1 kommentar:

  1. Åh...den här boken läste jag för jättemånga år sedan. Minns att jag tyckte om den!

    SvaraRadera