4 oktober 2012

Fifty shades darker - E.L.James

Titel: Fifty shades darker
Författare: E.L. James
Serie: Fifty Shades #2
Sidantal: 532
Bindning: Häftad
Förlag: Arrow books
Utgiven: 2012-04
Betyg: 2 av 5

Beskrivning från Adlibris:
"Daunted by the singular tastes and dark secrets of the beautiful, tormented young entrepreneur Christian Grey, Anastasia Steele has broken off their relationship to start a new career with a Seattle publishing house. But desire for Christian still dominates her every waking thought, and when he proposes a new arrangement, Anastasia cannot resist. They rekindle their searing sensual affair, and Anastasia learns more about the harrowing past of her damaged, driven and demanding Fifty Shades. 
While Christian wrestles with his inner demons, Anastasia must confront the anger and envy of the women who came before her, and make the most important decision of her life
."

Min kommentar:
Jag vill verkligen tycka om den här boken, och nästan halvvägs in i boken är jag övertygad om att detta är en hyfsat bra bok. Men sedan stagnerar handlingen. På var och varannan sida har de sex, och det blir, tja, tråkigt. Det är faktiskt på gränsen att jag börjar hoppa över sidor och tänker "ska de ha sex nu igen? Suck....".
Sedan stör jag mig lite på att de kopplar BDSM med psykisk ohälsa, påminner mig om när man sa att homosexualitet var en sjukdom. Man behöver inte vara sjuk för att man inte är "enligt normen".

Nej, inte ens mailkonversationerna (som inte alls är lika roliga i den här boken som i den första) får mig att garva lika mycket.
Men något måste vara fel med boken när Leila (spoilervarning) kommer med revolvern och siktar på Ana och det enda jag tänker är "Skjut henne, då kanske det äntligen blir fart på historien".
Kanske en grym tanke, men ni förstår säkert poängen.

(En liten sido-fundering) Om man gör film på det här, och det är ju mestadels bara en massa sex, och sen visar det på bio.. Blir inte det att visa porr då? Får man visa sådant på bio? Jag menar, det censureras ju en hel del redan nu. Är inte risken att detta blir en film som kommer censureras så hårt att man inte vet vilken film man sett i efterhand? Ja, det var bara en liten fundering.

Denna boks mest irriterande och mest upprepade mening är helt klart "Fifty shades of fuckedup", och jag fattar att James vill referera till titeln och försvara valet och så vidare. Men herregud, jag fattar, jag behöver inte läsa det sjuttiotolv gånger.

Men nu till frågan och svaret som alla väntar på: Kommer jag att läsa den sista boken? Ja, tro det eller ej, men jag vill faktiskt se om Ana blir skjuten. Jag vill inte läsa om mer sex, det är så tröttsamt. Man hade ju kunnat hoppas att sista boken var 100 sidor lång och att man bara fick svar på de frågor man har. Men jag har sett att den sista boken ligger på 420 sidor (suck) och att jag nog inte kommer undan så lätt.
Och så pratar de om att det kanske ska komma en fjärde bok? Nej men för fan, rent utsagt, lämna det bara. Gå vidare och hitta på något nytt.

Finns på Adlibris, Bokus och CDON.

1 kommentar:

  1. Jag har läst första på svenska och ska läsa del 2 och 3 på engelska... Vill inte bli besviken!! :/

    SvaraRadera