12 oktober 2012

Drömmarnas sjö - Kim Edwards

Titel: Drömmarnas sjö
Författare: Kim Edwards
Originaltitel: The lake of dreams
Sidantal: 414
Bindning: Inbunden
Förlag: Bra böcker
Utgiven: 2012-03
Betyg: 1 av 5

Beskrivning från Adlibris
"Efter flera år i Japan återvänder Lucy Jarett hem till sin mor och sitt barndomshem på USA:s östkust. Den gamla trävillan vid sjöns strand ruvar på många hemligheter och Lucy inser att hon inte alls har kommit över sin fars död, även om det är tio år sedan han drunknade under en fisketur.

Hon upptäcker också att hennes första kärlek, Keegan Fall, fortfarande bor kvar i den lilla staden. Han är nu en skicklig glaskonstnär och Lucy kan inte låta bli att dras till honom. En sen kväll när Lucy går omkring i sitt gamla barndomshem, hittar hon ett låst utrymme i en fönsternisch. Där finns en samling gamla saker, tidningsklipp och politiska pamfletter. Hon forskar vidare och upptäcker att hennes släkt har en helt annan historia än vad hon hittills trott.
"

Mina kommentarer
Jag höll på att lägga ifrån mig boken efter bara ett par sidor, den var så tråkig.
Jag trodde inte att man fick böja verbet simma till sam, men det fick man tydligen så tji fick jag!
Det var något som jag hunnit irritera mig på innan jag fått reda på fakta.
På ren beslutsamhet läste jag vidare.
120 sidor in i boken ville jag lägga av, det var tråkigt och fångade mig inte det minsta. Så jag tog en liten paus och slog emellan med lite annat.
När jag tog upp boken igen så läste jag på ren envishet, jag försökte verkligen intressera mig för alla fönster och släkthistorien, men nej, det gick så långsamt!
Jag kände att inget kom fram till sin fulla pontential, faderns död och Roses mystiska liv. Det blev många namn och årtal, men jag tröttnade liksom på att hålla ordning på allt.
Ungefär 230 sidor tog det innan jag fastnade något i handlingen, men då var det inte så mycket kvar av boken...

Men! Den resterande delen av boken var fin och hade ett vackert budskap, och var faktiskt ganska intressant när det kom till alla breven.
Boken hade också ett genomgående vackert språk.
Och författarinnan ska ha en stor eloge för att hon gjorde mig mycket tacksam över att jag blivit född i den tid jag blev.
Men nej, ändå blev det ingen favorit.

Finns hos Adlibris, CDON och Bokus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar