19 oktober 2012

När döden kom till Pemberley - P.D. James

Titel: När döden kom till Pemberley
Författare: P.D. James
Originaltitel: Death comes to Pemberley
Sidantal: 288
Bindning: Inbunden
Förlag: Wahlström och Widstrand
Utgiven: 2012
Betyg: 2 av 5

Beskrivning från Adlibris
"Två världar möts och blir till stor underhållning. 

Året är 1803. Darcy och Elizabeth har varit gifta i sex år och har två vackra och friska söner på godset Pemberley. Elizabeths syster Jane och hennes man Bingley bor bara ett par mil bort, livet på den engelska landsbygden är tryggt och underbart och snart stundar den årliga höstbalen. Lyckan ler mot invånarna på Pemberley och allt är till synes perfekt.

Men kvällen före balen krackelerar den lantliga idyllen. Intrigerna hopar sig, stämningen i sällskapet är tryckt och utanför fönstret rasar en häftig storm. När paret Darcy och deras gäster börjar runda av för kvällen skumpar en droska ut ur skogen och upp mot den imponerande herrgården. Ut ur droskan kastar sig den objudna gästen Lydia Wickham och skriker att hennes man har blivit mördad. Sökandet efter en kropp tar vid. Det blir upptakten till en historia med rötter i det förflutna. Gamla synder grävs upp, missförstånden eskalerar och ingenting är vad det ser ut att vara.

När döden kom till Pemberley är P.D. James briljanta fortsättning på Jane Austens hyllade klassiker Stolthet och fördom. Med säker och varsam hand tar vår tids största deckardrottning vid där Austen slutade, och lägger till det som är hennes adelsmärke och signum: en välkonstruerad mordgåta. Två världar möts och blir till stor underhållning.
"

Min kommentar
Jag vill så gärna tycka om den här boken, speciellt efter alla kommentarer jag hört som inkluderade att detta skulle vara som en Agatha Christie-deckare (vilket är en skymf mot Agatha Christie).
För att inte tala om att på baksidan står det att Lydia kommer och säger "Min man är mördad". Vilket hon faktiskt inte säger ordagrant.
Och hur är detta en deckargåta? Det kändes inte som det.
P.D. James ska ha ära för att hon lyckats behålla karaktärerna som jag kommer ihåg dem från stolthet och fördom, hon har inte ändrat någon allt för mycket och även språket känns tidsenligt och korrekt på något sätt.
Det känns som att karaktärerna handlade på ett sätt som kändes äkta när man hade deras handlingar från Stolthet och fördom i bakhuvudet, det kändes trovärdigt helt enkelt.
Men jag kan inte hjälpa det, det blir tråkigt.
Varför kunde inte ett mord ha skett i huset under balen? Fler misstänkta och det hade varit så mycket mer av en gåta. Jag skulle ha velat att det hettade till lite grann i alla fall.
Jag är ledsen P.D. James, men nej. Det här blev inte så bra.
Plus till det vackra omslaget dock!

Finns hos Adlibris, Bokus och CDON

2 kommentarer:

  1. Jag håller helt med dig, jag blev också besviken på den här boken :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så himla tråkigt! Den hade ju kunnat vara så bra!

      Radera