15 oktober 2012

Cinder - Marissa Meyer

Titel: Cinder
Författare: Marissa Meyer
Originaltitel: Cinder
Serie: Lunar Chronicles #1
Sidantal: 397
Bindning: Inbunden
Förlag: Mix förlag
Utgiven: 2012-08
Betyg: 4 av 5

Beskrivning från Adlibris
"Askungen - inte sagan som du minns den, men en saga du aldrig glömmer!

Fartfyllt, roligt, spännande! Den romantisk sagan placerad i en hisnande framtid.

Cinder - en cyborg med elak styvmor och mystiskt förflutet. Nu står hon i centrum för en intergalaktisk maktkamp.

Cinder är 17 år och Nya Beijings bästa mekaniker. Som cyborg har hon inga rättigheter, och hennes styvmor lägger beslag på allt hon tjänar. En dag dyker prins Kai upp vid Cinders marknadsstånd. Den omsvärmade prinsen har ett uppdrag åt henne - och snart är de båda indragna i den onda Måndrottningens intriger. Samtidigt härjar en dödlig pest på Jorden. Cyborger som utses till försökskaniner har ingen chans att överleva ...
"

Min kommentar
Här var det sträckläsningsvarning på hög nivå, läste ut boken på i stort sett en kväll. Och jag måste säga att det är himla skönt att bara låta sig uppslukas av en bok så.
Något som var lite jobbigt var att det var i stort sett samma spänningsnivå hela tiden, det lugnade liksom aldrig av eller blev någon jättehöjning, så det kändes ganska plant på något vis. Trots att det hände en himla massa saker hela tiden. Här hade man kanske haft hjälp av den dramaturgiska modellen? Bara så man hade kunnat få ut det mesta ur varje situation.
Men det var en bra berättelse, älskar de kinesiska inslagen och nytänket. Det behövs verkligen idag kan jag tycka.

Detta ska ju vara en nyversion på Askungen, men jag ser inte så många spår som jag trodde av originalhistorien. Den känns mer som en inspiration än något man ville kopiera och bara göra om lite. Bra gjort Marissa Meyer!
Det händer ju saker precis hela tiden, och det behöver inte vara något dåligt. Man får till exempel aldrig tråkigt i den här boken. Visst, ibland kan en del saker kännas svåra och ta till sig just på grund av det enorma flödet händelser, men som sagt, det blir aldrig tråkigt!
Jag gillade den här boken, trodde att det skulle ta slut här men detta är tydligen första delen i en serie om fyra.

Jag hoppas att jag har tålamod och läser hela serien, men visst är det frustrerande när man ska vänta flera år innan man får se hur serien slutar. Men man skulle också kunna se det som att man under en lång tid framöver har något att se fram emot. Hur skulle du se på det?

Finns hos Adlibris, Bokus och CDON.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar