24 juni 2018

Tips på hur man startar en bokcirkel?

Istället för att uppfinna hjulet igen så tänkte jag be er om hjälp! Jag ska starta en bokcirkel med lite folk från jobbet, vi är otroligt olika vad gäller boktycke och smak men är enade genom ett stort bokintresse. Så, har ni några tips på hur man kan göra en bokcirkel?

Jag har hittills kommit på att man kan turas om att läsa en bok, så blir man tvungen att byta genre lite då och då. Alla läser samma bok som man sedan diskuterar tillsammans. Problemet är att det kan bli 10 st i den här gruppen, lite svårt att få tag i så många exemplar av samma bok om inte alla vill köpa ut dem?

Eller, så väljer man böcker åt varandra som man sedan får berätta lite om i grupp. Som ett sätt att bara tipsa om böcker och sedan få diskutera i en mindre skala. Då kan en bok återanvändas och ingen behöver köpa något.

Har ni några förslag?

4 kommentarer:

  1. Hmmm det kan ju vara svårt att få tag på så många exemplar av en bok. Spontant tänker jag att det finns många bibliotek med e-bokstjänst så om det finns några som är beredda att läsa på skärm är ju det kanske en möjlighet?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jättebra idé! Det ska jag kolla upp, tack för tipset!

      Radera
  2. Vi har gjort så att vi läser ibland böcker om samma tema, till exempel var det en i bokcirkeln som skulle resa till Polen, då läste vi böcker av polska författare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var ju en riktigt spännande idé, tack! :)

      Radera