13 juni 2018

När du gör som jag vill: en bok om påverkan - Henrik Fexeus

Titel: När du gör som jag vill: en bok om påverkan
Författare: Henrik Fexeus
Sidantal: 288
Bindning: Pocket
Utgiven: 2015
Förlag: Månpocket
Betyg: 4,5 av 5

Beskrivning från Adlibris
"Genomskåda kriget om våra hjärnor

När du gör som jag vill handlar om påverkan och hur vi kan lära oss hantera den. Läsarna kommer att känna igen Henriks omisskännliga stil: fascinerande fakta och färdigheter levererade med humor och självdistans på ett sätt som aldrig blir långtråkigt.

”Hej!
Du tror säkert att styr dina tankar helt själv – som till exempel valet att läsa den här texten. Det är ett vanligt misstag.
Varje gång du slår på radion eller tv:n, öppnar en bok eller tidning, varje gång du går in i en butik, så försöker någon plantera idéer i ditt huvud. Från att du slår upp ögonen på morgonen till att du somnar på kvällen så utsätts du för en oändlig ström av försök till övertalning och påverkan. Hela yrkeskårer har till uppgift att påverka dig! Och vi som gör det vill helst inte att du märker något. Det blir liksom enklast så, vi slipper förklara oss medan vi knyter fast marionettrådarna i din hjärna. Min tanke med den här boken är att försöka förklara hur du blir påverkad och medgörlig.

Boken ger också verktyg för påverkan, som du kan använda om du t ex vill få igenom en politisk idé, personalyoga på arbetstid, få barnen att äta grönsaker, eller starta upp en egen sekt med några kompisar. Men framför allt hoppas jag att kunna öppna dina ögon en smula för hur kriget om din hjärna går till. Skillnaden mellan att sälja Pepsodent och Fredrik Reinfeldt till ditt undermedvetna är kanske mindre än du tror.

Så pök nim kob. Du vet att du vill ha den!"


Min kommentar:
Efter att ha läst den här boken vet jag inte vad jag ska säga, det finns så mycket som snurrar i mitt huvud och en känsla av melankoli infinner sig. Överallt finns företag och personer som vill påverka en att göra det ena eller det andra, och det fungerar. Kunskapen finns, både kring hur man påverkar och hur man skulle kunna undvika att hamna i dessa enkla fällor. Men vad händer? Blir vi bättre eller sämre på att motstå? Bör vi bli bättre eller sämre? Jag vet inte.

Boken är full av intressant information, verkligen läsvärd om än lite långrandig emellanåt. Den delar med sig av så mycket intressanta exempel och test att göra på sig själv, lärorikt och tankeväckande. Det är oroande hur många av fällorna jag hamnar i, både vad gäller självtesten och det som förklaras i texten. Som att jag köper en vara och sedan inte vill slänga förpackningen, för att den är så fin. Borde inte varan vara i fokus? Jag hoppas verkligen att jag kan minska mitt shoppande ännu mer efter att ha läst den här boken, det får mig verkligen att fundera. Hur många böcker köper du för att omslaget är fint? Hur påverkas du av en bok som har ett omslag som inte är tilltalande? För mig är svaren oroande i alla fall...

Tankeväckande och mycket läsvärd. Rekommenderas verkligen.

Finns hos Adlibris, Bokus och CDON.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar