3 november 2014

Digitalfotografi; Andra delen - Scott Kelby

Titel: Digitalfotografi; Andra delen
Författare: Scott Kelby
Originaltitel: The Digital Photography Book, Volume 2
Serie: Digitalfotografi #2
Sidantal: 240
Bindning: Häftad
Förlag: Pagina
Utgiven: 2008
Betyg: 5 av 5

Beskrivning från Adlibris:
"Scott Kelby, författare till den banbrytande bästsäljaren Digitalfotografi, första delen, har nu givit ut en helt ny bok som tar vid där den föregående slutar. Här finns det ännu mer av Aha, är det så man gör och rakt-på-sak- och skippa-teknik-snacket-metoden alltså det koncept som gjorde Digitalfotografi till världens bäst säljande bok om digital fotografering.

Bokens målsättning är smått unik, och så här beskriver Scott innehållet med sina egna ord: Om du och jag är ute någonstans för att fotografera och du frågar mig När jag använder blixten blir bakgrunden svart. Hur undviker jag det? Ja, inte håller jag då en föreläsning om fotoblixtars ljusspektrum eller börjar resonera om synkronisering mellan blixt och ridåslutare. Däremot skulle jag säga Ändra slutartiden till 1/60 sekund. Det bör göra susen. Ungefär på det sättet är boken upplagd, dvs. du och jag fotograferar, jag svarar på dina frågor, ger råd och delar med mig av mitt kunnande precis som jag skulle göra till en vän, och utan teknikprat.

Varje sida i boken behandlar ett enskilt koncept som bidrar till att utveckla ditt fotograferande. Varje gång du vänder på bladet lär du dig ytterligare en professionell inställning, ett verktyg eller ett knep som du använder för att omvandla dina foton till konst som platsar på ett galleri. Är du trött på att ta foton som bara är okej, och på att bläddra i fotomagasin och tänka Varför ser inte mina foton ut så där? är det här boken för dig.

Det här är ingen teoribok fylld med förvirrande teknikjargong och detaljerade beskrivningar. Boken visar vilken knapp du ska trycka på, vilken inställning du ska använda och när du ska använda den. Med nästan tvåhundra noga beprövade fotografiska trick kan du räkna med dramatiskt förbättrade resultat i form av skarpare och färgrikare foton.

Sedan 2004 har Scott varje år varit världens mest säljande författare inom kategorierna datalitteratur och teknisk litteratur. Han är också utgivare av tidskriften Photoshop User och ordförande i National Association of Photoshop Professionals (NAPP). Han är värd för Photoshop User TV och har sedan 1993 undervisat Photoshop-användare över hela världen. Scott är prisbelönt författare till mer än fyrtio böcker, däribland Photoshop CS3 för digitalfotografer (utgiven på svenska av Pagina Förlags AB, 2007), Photoshop Lightroom för digitalfotografer (utgiven på svenska av Pagina Förlags AB, 2007), iPod-boken (utgiven på svenska av Pagina Förlags AB, 2005) och Photoshop CS3 7-stegsmetoden (också utgiven på svenska av Pagina Förlags AB, 2008).
"

Min kommentar
Scott Kelby är och förblir något av en kameragud för mig. Han ger tydliga tips där mycket bottnar i rätt utrustning med rätt inställningar. Men det är bara en del av fotograferingen, man måste ha med sig ett tänk också kring de väderförhållanden som gäller och vilken omgivning man befinner sig i. Mycket intressant och utvecklande på många plan.
I boken är det många olika ämnen (blixtar, porträtt, bröllop, macro osv) som avhandlas på få sidor. Kelby går relativt rakt på sak men ger ändå texten en personlig touch som helt klart uppskattas, det gör läsningen roligare och enklare. Det är välskrivet och lättförståelig, det finns nog något för alla med ett kameraintresse där.

Rekommenderas!

Finns hos Adlibris, Bokus och CDON.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar