11 november 2014

The New Hunger - Isaac Marion

Titel:The New Hunger
Författare: Isaac Marion
Serie: Warm Bodies #0,5
Sidantal:174
Bindning: Häftad
Förlag: Vintage
Utgiven: 2013
Betyg: 4 av 5

Beskrivning från Bokus:
"The Guardian called Warm Bodies 'the zombie novel with a heart'; Audrey Niffenegger said 'Warm Bodies is an unexpected treat', and Stephenie Meyer eagerly looked forward to the next book. Here it is: the prequel to Warm Bodies, released to coincide with the major film adaptation from the producers of Twilight, starring Teresa Palmer and Nicholas Hoult.
Julie Grigio drives with her parents through the crumbling wastelands of America - a nightmarish family road trip in search of a new home.A few hundred miles away, Nora Greene finds herself the reluctant, terrified guardian of her younger brother when her parents abandon them in the not-quite-empty ruins of Seattle.In the darkness of a forest, a dead man in a red tie opens his eyes. With no memory of who or what he is, he must unravel the grim mystery of his existence - right after he learns how to think, how to walk, and how to satisfy the monster howling in his belly...Two warped families and a lonely monster. Unknown to any of them, their paths are set to cross in a startling encounter that will change the course of their lives - or deaths - forever."

Min kommentar
Detta är alltså en prequel till Warm Bodies, och eftersom jag bestämde mig för att köpa Warm bodies så fick den här hänga med. Och det är jag glad för!
Vid första anblicken blev jag förvånad, texten är stor och det finns illustrationer i boken. Jag var tvungen att dubbelkolla både bak- och framsida för att se om det verkligen var rätt bok. När zombierna kom insåg jag att det definitivt var rätt bok, bara med en lite skum layout.

Språket var ganska enkelt, det gjorde boken lätt- och snabbläst. Det var ju inte helt fel att det faktiskt var spännande och intressant också.
Boken är kort men hinner ändå beta av mycket på de få sidorna. Jag gillar verkligen hur alla personer i boken porträtteras och man får en klar bild över hur personerna fungerar i och hanterar den situation som de hamnat i.
Språket är det som gör boken både bra och dåligt, ibland blir det nästan lite väl enkelt. Ibland är det vad som ger texten det perfekta läsflödet.

Alltså Addis, Julies mamma och Nora, zombierna... Jag tänker inte spoila någon, men det finns en hel del potential för framtida böcker i det som hände i den här. Vet inte om allt kommer uppdagas i Warm Bodies, men en del saker måste nästa bok ge svar på. Ska bli spännande att se!

Kort sagt: jag gillade boken och handlingen, layouten var skum och språket inte riktigt vad jag tänkt mig. Behöver jag säga att jag är ganska sugen på att läsa fortsättningen nu?

Boken finns hos Adlibris, Bokus och CDON.

2 kommentarer: