22 april 2014

Pappersstäder - John Green

Titel: Pappersstäder
Författare: John Green
Originaltitel: Papertowns
Sidantal: 362
Bindning: Häftad
Utgiven: 2014
Förlag: Bonnier Carlsen
Betyg: 3,5 av 5

Beskrivning från Adlibris:
"Quentin Jacobsen har älskat den iögonenfallande och äventyrslystna Margo på avstånd i hela sitt liv. Ända sedan de som grannbarn lekte tillsammans. Så när hon öppnar fönstret till hans rum och klättrar in i hans liv igen och övertalar honom att följa med på en genialiskt hämndaktion följer han med.

Efter deras natt tillsammans kommer Quentin till skolan för att upptäcka att Margo - som alltid varit något av en gåta - nu har förvandlats till ett mysterium. Hon brukar försvinna ibland, men aldrig så här länge. Kan hon vara död? Men snart upptäcket Quentin att Margo lämnat subtila, smarta ledtrådar bara för honom. Budskapet är tydligt: Hitta mig om du kan!

Vägen mot gåtans lösning är vindlande och tvingar Quentin att inse att ju närmare han kommer Margos gömställe desto mindre vet han egentligen om henne. Och kommer han att hinna fram innan hon försvinner igen?
"

Min kommentar
Jag är så himla kluven till vad jag ska skriva och tycka om den här boken. Det fanns en solklar sträckläsningsvarning på boken men samtidigt tyckte jag inte så speciellt mycket om någon utav karaktärerna. De hade roliga karaktärsdrag och jag skrattade rakt ut ibland, men det nådde inte riktigt hela vägen fram för mig.
Jag vill så gärna ge boken ett högre betyg, ville så gärna tycka mer om den. Jag ser potential i Greens skrivande och tänker helt klart läsa något mer utav honom i framtiden. Men även om just den här boken var kanonbra på sitt sätt, så var det inte helt rätt för mig.

Sammanfattningsvis en helt okej bok som bara inte föll mig i smaken.

Finns hos Adlibris, Bokus och CDON.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar