23 april 2014

Carrie - Stephen King

Titel: Carrie
Författare: Stephen King
Originaltitel: Carrie
Sidantal: 229
Bindning: Inbunden
Utgiven: 1980
Förlag: Legenda
Betyg: 4,5 av 5

Beskrivning från Adlibris:
"Carrie är klumpig på gymnastiken, har konstiga kläder och förstår aldrig ett skämt. Hon är udda och har mobbats hela sin skoltid. Men Carrie har dolda krafter som ingen känner till: genom att koncentrera sig kan hon få speglar att spricka och dörrar att låsa sig. Denna märkliga gåva måste dock som så mycket annat i Carries liv undertryckas. Carries djupt religiösa mor säger nämligen att förmågan är en synd och att kraften kommer från Djävulen.

På skolans avslutningsbal utsätts Carrie för ett hänsynslöst skämt och i sin förtvivlan kan hon inte längre tygla sina krafter. De släpps nu fria med full styrka och resultatet blir förödande.

Carrie är Stephen Kings debutroman och den blev en omedelbar framgång som gjorde författaren känd över en natt. Redan här ser man flera teman som återkommer i Kings författarskap: människors utanförskap och barns utsatthet när de blir övergivna av vuxenvärlden.
"

Min kommentar
Oj, det var länge sedan jag hade ett sådant läsmarathon med en bok. Bokbaksmällan kom snabbt och hårt men jag var mycket nöjd i efterhand. Det var en riktigt bra bok. Inte riktigt i klass med de andra böckerna av King som jag läst, därav betyget, men helt klart en sträckläsningsbok.

Boken har ett bra flyt och jag gillar inslagen från tidningar, andra media och vittnesutlåtanden. Det ger en bredd på historien som gör den lättare att ta till sig, det gör också att karaktärerna får ett större djup. Ett mycket smart drag.
Carries krafter känns som en förbannelse och en gåva, men jag önskar att King gjort mer med dem. Berättelsen är kort men hade gärna fått vara längre. Det är Kings debutroman, jag misstänker att förläggarna såg potentialen och jag hoppas att kontraktet var självskrivet efter den här boken.

Min utgåva av boken hade korrfel och ett irriterande upplägg på texten som jag inte allt tyckte om, något som jag tror är bättre i andra utgåvor.

Men, det är en King och den är bra. Helt klart något som inte bör stå oläst i bokhyllan!

Finns hos Adlibris, Bokus och CDON.

2 kommentarer:

  1. Har du läst denna med svensk text eller engelsk? Letar som en tok efter "Carrie" med svensk text men hittar inte den någonstans. Speciellt inte på adlibris, cdon eller bokus. Var har du hittat din? Du kanske har lånat den? Väldigt tacksam för svar.

    /Lovisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag läste den med svensk text, det är en gammal bok som jag hittat på secondhand. Nya går den nog inte att få tag i på svenska, men biblioteken har den säkert och om inte annat så finns ju alltid secondhand och bokbörsen :)

      Radera