9 juli 2015

Wings - Aprilynne Pike

Titel: Wings
Författare: Aprilynne Pike
Serie: Wings #1
Sidor: 356
Bindning: Häftad
Utgiven: 2009
Förlag: Harper Collins
Betyg: 4 av 5

Beskrivning från Adlibris:
"Laurel was mesmerized, staring at the pale things. They were terrifyingly beautiful too beautiful for words.

Laurel turned to the mirror again, her eyes on the hovering petals that floated beside her head. They looked almost like wings.

Laurel's life is the very definition of normal . . . until the morning when she wakes up to discover a flower blooming from her back. As it turns out, nothing in Laurel's life is what it seems. Now, with the help of an alluring faerie sentry who holds the key to her true past, Laurel must race to save her human family from the centuries-old faerie enemies who walk among them.
"

Min kommentar
Spoilervarning på hela recensionen!!
Kärleken mellan Laurel och David känns osannolik och fick inte lång tid på sig att utvecklas. Det gör att jag har svårt att köpa den som äkta. Hur kommer det sig att han blev intresserad av henne så fort? Hon hann ju knappt börja skolan så satt de ihop. Det finns ingen bra förklaring för mig, hela historien där känns bara torr.
Tamani är en spännande men stereotyp karaktär. Hela grejen med triangeldraman känns ganska uttjatad och är inte min vän, men med risk att spoila så gillar jag det i den här boken. Det finns ingen självklar vinnare enligt mig. Karaktärerna är bra, men på olika sätt.

Jag gillar intrigen och problematiken, även Davids sätt att försöka bemöta allt på ett vetenskapligt sätt. Det känns som ett väldigt mänskligt sätt att hantera saker och ting på.

Spoiler: Jag är arg på Laurels slöseri med elixiret, hon följer inte anvisningarna och vem vet vad som händer nu? Vilka de långvariga konsekvenserna blir? Det här är ju första boken i en serie, så jag antar att svar kommer i de senare böckerna.
Jag tror för övrigt att jag kommer att fortsätta med den här serien, intrigen är helt enkelt så pass bra.

Så i korthet är det en spännande berättelse med ett lite annorlunda sätt att tackla något som är övernaturligt i "den vanliga världen". Jag gillade boken och rekommenderar den!

Finns hos Adlibris, Bokus och CDON.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar