21 juli 2015

Främlingen i huset - Sarah Waters

Titel: Främlingen i huset
Författare: Sarah Waters
Originaltitel: The little stranger
Sidantal: 525
Bindning: Pocket
Utgiven: 2015
Förlag: Natur och kultur
Betyg: 4 av 5

Beskrivning från Adlibris:
"Ute på landsbygden i Warwickshire ligger Hundreds Hall, omgiven av parker och trädgårdar. En gång en av de största och mest imponerande georgianska byggnaderna i trakten, och den välbärgade familjen Ayres hem i över tvåhundra år. Men tiden har gått hårt åt både Hundreds Hall och familjens förmögenhet. När doktor Faraday, en av läkarna i det lilla samhället, kallas dit strax efter andra världskrigets slut för att se till en patient, är det ett gods i förfall som möter honom. Ogräs har tagit över de tidigare så välskötta trädgårdarna, murbruket har lossnat från fasaden och den vackra interiör som gjorde ett outplånligt intryck på honom under ett besök som barn är fuktskadad och på väg att falla sönder.

Nya vindar blåser över England, och de kvarvarande medlemmarna av familjen Ayres, mor, son och dotter, som varit vana vid ett obekymrat liv i de finaste av kretsar, tvingas nu förtvivlat kämpa för att få godset på fötter igen. Men är det bara ekonomiska svårigheter som har drabbat familjen, eller är det något mycket mer olycksbådande som kastar sin mörka skugga över Hundreds Hall?
"

Min kommentar
Jag hade så många misstankar kring hur det egentligen låg till. Folk som kunde ligga bakom det, potentiella motiv. Alla möjliga sorters skruvade vändningar såg jag framför mig, saker som hade kunnat göra det riktigt läskigt för mig. Slutet kom som lite av en besvikelse måste jag erkänna. Boken hade mig i ett hårt grepp hela berättelsen för att mot slutet bli slappt och valhänt. Jag hade helt enkelt velat ha mer. Girigheten är min följeslagare här.

Karaktärerna i boken blir levande för mig, Waters har ett fantastiskt sätt att skriva och uttrycka sig. Jag kommer definitivt läsa mer av henne i framtiden. Jag gillar hur hon bygger upp både historien och personerna i den, det blir så levande!
Klasskillanderna är påtagliga och jag kan verkligen se problematiken med de gamla fina familjerna som helt plötsligt måste beblanda sig med "pöbeln", det finns en stolthet hela boken igenom som verkligen sätter sin krydda på händelseförloppet. Riktigt bra!

En riktigt bra bok där slutet blev lite av en besvikelse, men i sammanhanget var det en liten sak. På det stora hela så rekommenderas boken, som helhet, verkligen!

Finns hos Adlibris, Bokus och CDON.

2 kommentarer:

  1. Jag har en nästan osviklig förmåga att glömma slut så jag var tvungen att kolla vad jag hade skrivit :) Och visst hade jag nämnt det, men nu minns jag inte alls vad jag hade gjort för tolkningar. Jag vill egentligen också läsa mer av henne, men än så länge har jag inte kommit till skott.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade så gärna velat veta vilken din tolkning av slutet var! Vi får ta tag i fler av hennes böcker båda två alltså :)

      Radera