3 januari 2015

De 10 bästa böckerna 2014

2014 präglades av inte mindre är 16 st femmor i betyg, det är många och jag funderar över om min betygssättning varit snäll eller om jag bara lyckats komma över riktigt bra böcker. Jag väljer att tro på det senare, oavsett ;)
En hård sållning plockade bort 6 stycken (det hugger i hjärtat att välja bland favoriterna):

10 

James Dashner

Nytänkande bok som tog tid innan den fastnade.
Den förvirrade mig ordentligt, på ett bra sätt.


J.K. Rowling

Det kan ha varit nostalgin som gjorde det mesta för mig när jag läste, men samtidigt kan jag inte komma ifrån att Rowling är en otroligt skicklig skribent. Det här är en serie som jag ska fortsätta läsa om.



8

Cassandra Clare

En serie som jag undvikit in i det längsta visade sig vara en av årets stora favoriter. 
Överraskningen var en stor del i betyget, resten var en kanonhistoria och spännande karaktärer. 


7

Veronica Roth

Gripande och pulshöjande, något av det bästa med boken var det oväntade med simulatorövningarna. 
Ju mer jag tänker på den, desto mer gillar jag den. Speciellt sen jag såg filmatiseringen; vilken fullträff!


6

Michelle Hodkin

En bok som golvade mig lite grann, den var oväntad och inte alls som jag hade tänkt mig. 
Övernaturliga krafter är något jag är svag för, i den här boken fick jag vad jag önskade och lite till. 


5

Per Bengtson och Maria Lewander

Jag har inte någon trädgård att tala om just nu, men det kommer bli ändring på det i framtiden. När den ändringen sker så kommer jag använda den här boken som min trädgårdsbibel. I min trädgård ska djur leva och frodas!


4

Isaac Marion

Boken tog sig sakta men säkert rakt in i mitt lilla bokälskarhjärta, blandningen mellan existentiella frågor och det absurda med en zombie som funderar över sin egen tillvaro gjorde det här till en oemotståndlig bok. 


3

Agatha Christie

Ingen topplista utan Christie? Kändes nästan så, frågan var bara var placeringen skulle ske. 
Spännande och klurigt, en riktigt bra kombination som fångar mig varje gång.


2

A Clash of Kings
George R. R. Martin
Min recension

En bok som snubblade på målsnöret, men det var riktigt nära att den tog översta prispallen.
Episkt är det enda ord jag kan beskriva boken med, helt enkelt episk.
(Och nu menar jag episkt som i synonymt med storslagen).


1

A Hundred Pieces of Me
Lucy Dillon
Min recension

Den fångade mig nästan direkt, och den höll mig kvar i ett sånt hårt grepp att jag inte ville låta den gå. Jag drog ut på läsningen, jag önskade att den skulle vara längre.
Men det var förgäves, nu återstår bara omläsningen. 

4 kommentarer:

  1. Många som jag är nyfikna på där! Kanske speciellt Lucy Dillons efter jag gillat hennes andra så mycket :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Läs den säger jag bara, lite olik hennes tidigare men så himla bra! Forum släpper den på svenska under våren :)

      Radera
  2. Svar
    1. City of Bones-förkortning? :-P jag gillar hur Clare skriver, ska försöka läsa tredje boken i serien snart :-)

      Radera