9 april 2020

Skärmhjärnan : Hur en hjärna i osynk med sin tid kan göra oss stressade, deprimerade och ångestfyllda - Anders Hansen

Titel: Skärmhjärnan : Hur en hjärna i osynk med sin tid kan göra oss stressade, deprimerade och ångestfyllda
Författare: Anders Hansen
Antal sidor:
Bindning: Inbunden
Utgiven: 2019-03
Förlag: Bonnier Fakta
Betyg: 5 av 5

Beskrivning från Bokus:
"Den psykiska ohälsan håller på att ta över som det stora hälsohotet i vår tid. Ett högt tempo, konstant stress och en digital livsstil med ständig uppkoppling börjar få konsekvenser för vår hjärna. För hur mycket du än gillar att kolla bildflödet på instagram, nyheterna i mobilen eller filmer på plattan, är din hjärna inte anpassad till det som dagens samhälle för med sig. Den är helt enkelt i osynk med vår tid!

Men det betyder inte att du står maktlös och att det saknas lösningar - med lite mer kunskap om hur hjärnan fungerar kommer du snart att inse att det egentligen handlar om ganska enkla och basala saker. Den mänskliga hjärnan är skapad i en helt annan tid, och kanske borde vi visa den lite mer hänsyn. Så följ med på en spännande resa och få en helt ny bild av det som händer och sker i ditt huvud! "


Min kommentar:
Det här var riktigt intressant läsning, den höll mig fast på samma sätt som en thriller gör och blev till en riktig bladvändare. Det jag läste omsatte jag till verklighet och det gjorde en hel del skillnad. Mobilen har inte varit med mig på samma sätt nu som tidigare, jag har inte facebook, instagram eller andra flöden som jag scrollar längre. Jag läser nyheterna, kollar mailen och spelar sudoku ibland. Men inte så mycket mer än så.

Och vad skönt det är! Jag tänkte inte på hur mycket tid jag spenderade med telefonen innan, eller hur mycket energi den tog men nu tänker jag på det på ett helt annat sätt. Och framförallt så uppmärksammas det. Dopaminets påverkan och vad det gör med barn och unga är läskigt, jag undrar hur stora effekter hela skärmgrejen kommer få på människor överlag.

Riktigt intressant och det gav verkligen ett sug efter att få veta mer, en insikt i mitt eget huvud och en förståelse för min omvärld på ett helt nytt sätt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar