20 april 2020

Frusen fjäril - Sylvia Day

Titel: Frusen fjäril
Författare: Sylvia Day
Originaltitel: Butterfly in Frost
Sidantal: 195
Utgiven: 2020-04
Förlag: Bookmark
Betyg: 3 av 5

Beskrivning från Bokus:
"Teagan är äntligen tillfreds med livet. Hon har ett jobb hon älskar, flera nära vänner och ett vackert hem som hon renoverat från golv till tak. Men framförallt har hon kommit till ro med det förflutna och gått vidare.

Då flyttar Garreth Frost in i huset på andra sidan gatan. Garreth är som en rasande naturkraft som vänder upp-och-ned på allt som Teagan äntligen fått ordning på. Men det hon har svårast att värja sig mot är att han är sårad och att hon känner igen sig i hans känslor. "


Min kommentar
Det var länge sedan jag läste något av Day, sist var det Bared to you-serien. Jag klarade inte att läsa hela eftersom den blev för tungt psykiskt. Day har verkligen gått ifrån det traditionellt romantiska och gett sig in i hur trasiga människor kan vara och hur fel det kan bli i deras relationer till andra. Det sexuella finns alltid där, det är givet. Men det är inte givet på vilka premisser eller hur läsaren kommer förhålla sig till det.

Jag välkomnar verkligen alternativ till all den "vanliga" romance-litteraturen, den här boken tar upp svåra frågor och kommer närmare mig som läsare än vad som kanske är bekvämt. Men det är så viktigt att ta upp psykisk ohälsa och visa hur det kan påverka relationer och hur man förhåller sig till världen. Relationen med grannen kom igång lite hastigt och lustigt, men det fanns ju en poäng med det. Det var tråkigt att boken slutade där den gjorde, jag hade gärna sett mer och fått det där riktigt lyckliga slutet som man gärna önskar. Men så är inte livet, och däri ligger nog Days styrka.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar