15 april 2020

Känslan av ett slut - Julian Barnes

Titel: Känslan av ett slut
Författare: Julian Barnes
Originaltitel: The sense of an Ending
Sidor:191
Bindning: Inbunden
Utgiven: 2012
Förlag: Forum
Betyg: 5 av 5

Beskrivning från Bokus:
"Den nyligen pensionerade Tony Websters liv tar en ny vändning när modern till den gamla flickvännen Veronica efterlämnar ett sällsynt arv - ungdomskamraten Adrian Finns dagboksanteckningar. Under skoltiden i 1960-talets England umgicks de flitigt men allt fick ett abrupt slut när Adrian inledde ett förhållande med Veronica. Kort därefter tog Adrian, endast tjugotvå år gammal, sitt liv.

Fyrtio år senare, när han återser Veronica, går det upp för Tony att han har undertryckt händelser i det förflutna. Det handlar om ordens makt och om vår oförmåga att förutse verkningarna av våra handlingar. Först i efterhand kan vi se helheten. Tony tvingas ompröva sin självbild och rannsaka sitt samvete. Men livet har redan runnit iväg och inget kan göras ogjort."

Min kommentar
Jag tror att jag kan ha fått en ny favoritförfattare. Det var länge sedan jag kände att jag ville skriva av meningar i en bok för att komma ihåg dem i framtiden, men nu har det skett igen.

Historien är segrarnas lögner och de besegrades självbedrägeri.

Texten är precis på rätt sida av det pretentiösa, språket är något som man kan njuta av och porträtten av karaktärerna så enkla men ändå rakt på sak att det är svårt att inte sugas in och drunkna i dem. Det finns inte nog med positiva saker att säga, jag började läsa och sedan kunde jag inte sluta. En fantastiskt känsla som jag saknat, som har fattats mig länge.

Sorgen över åldrandet, över hur minnen förvanskas utifrån känslor och behovet att skydda sig själv... Det ger upphov till så många tankar, hur mycket av det som sagts har påverkat någon annan oåterkalleligt? Det är nog för att ge vem som helst lite ångest.

Men ändå kan jag inte låta bli att tänka att jag nog måste läsa mer av Barnes, trots ångest och sorg så är det bland det bästa jag har läst.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar