6 juli 2018

Dagen du förstörde allt - Linnea Dahlgren

Titel: Dagen du förstörde allt
Författare: Linnea Dahlgren
Sidantal: 245
Bindning: Inbunden
Utgiven: 2018
Förlag: Vox by Opal
Betyg: 5 av 5

Beskrivning från Adlibris:
"Melanie och Kassandra har varit bästisar sen de var små. De behöver inga andra, de har ju varandra: Mellan och Kass. Något av det bästa de vet är att besöka Tidssmygen, en glänta i skogen där det känns som man kan resa i tiden. De reser till gemensamma minnen och till allt roligt de ska göra i framtiden. Så en tidig morgon vaknar Melanie av telefonen. Kassandra är död. Hon har tagit livet av sig. Nyheten drabbar Melanie som ett slag. Det kan inte vara sant, det måste vara ett misstag. Hur ska hon fortsätta leva? Mellan kan ju inte finnas utan Kass. Men så kommer hon på: Tidssmygen. Tänk om hon kan resa i tiden och få Kassandra att ändra sitt beslut.

En finstämd och gripande berättelse om sorg, vänskap och kampen för att leva vidare.
"

Min kommentar
Ni som följer mig på instragram har förstått att den här boken fått mig att gråta. Mycket. Fy så hemskt. Jag inbillar mig att de flesta känner någon som antingen tagit livet av sig, försökt göra det eller tänkt göra det men aldrig kommit dit. Kanske är den en själv, eller en familjemedlem eller en kompis. Så är det för mig i alla fall. Det kanske är därför som den här boken slår an extra hårt hos mig, som den kommer sådär plågsamt nära att jag bara gråter och gråter och gråter.

Språket är så vackert och ärligt, alla har sin egen röst och jag kan verkligen förstå sorgen, relatera till olika karaktärer på olika sätt. Den där vänskapen som är så tajt att inget kommer emellan. Jag kan nästan inte skriva något mer utan att börja gråta igen, så jag lämnar det där.

Jag rekommenderar boken, verkligen. Läs den där du vill och när du vill, ha näsdukar nära dock och var beredd på en känslostorm som kommer vara hos dig länge.

Finns hos Adlibris, Bokus och CDON.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar