19 juli 2018

Leah on the Offbeat - Becky Albertalli

Titel: Leah on the Offbeat
Författare: Becky Albertalli
Serie: Creekwood #2
Sidantal: 354
Bindning: Inbunden
Utgiven: 2018
Förlag: Balzer Bray
Betyg: 3,5 av 5

Beskrivning från Adlibris:
"When it comes to drumming, Leah Burke is usually on beat - but real life isn't always so rhythmic. An anomaly in her friend group, she's the only child of a young, single mum, and her life is decidedly less privileged. And even though her mom knows she's bisexual, she hasn't mustered the courage to tell her friends - not even her openly gay BFF, Simon.

So Leah really doesn't know what to do when her rock-solid friend group starts to fracture in unexpected ways. With prom and college on the horizon, tensions are running high. It's hard for Leah to strike the right note while the people she loves are fighting-especially when she realizes she might love one of them more than she ever intended.
"

Min kommentar
Jag sträckläste den här boken, när jag väl plockat upp den så kunde jag inte lägga den ifrån mig. Bara det genererar ju minst en 4:a i betyg. Men sen då? Historien har ett bra flyt och alla karaktärer är verkligen speciella, de är mänskliga, jobbiga och roliga på sina alldeles egna sätt. Jag gillar att det finns flera olika sexuella inriktningar bland karaktärerna, att det görs så vanligt och självklart på ett sätt som jag gärna ser i fler böcker.

Men... det finns ett men. Jag kan inte med Leah, huvudkaraktären. Jag förstår att det är meningen att man ska tycka lite synd om henne. Men jag köper det inte. Okej, hennes familj är inte den rikaste och hon är överviktig. So what? Det kan hon inte vara ensam om på hela skolan? Hon har hur många kompisar som helst verkar det som, hon är dessutom grym på både trummor och att rita. Hon är helt enkelt för bra för att vara sann. Lite av en superhjälte, fast utan cape. Det stör mig. Kanske mer på ett personligt plan än något annat, jag är inte helt säker och kommer behöva fortsätta analysera det här ett tag framöver.

Och kärlekshistorien... hm... Leah har varit svinig mot människan länge, men denne är fortfarande intresserad? Det känns lite jobbigt att läsa. Det finns fler sådana passager i boken som inte känns helt okej, men jag kan inte rada upp allihopa för det tror jag kommer förstöra läsupplevelsen för er andra. Jag tror att jag skyller lite på Elaine Eksvärd här, på hennes uppmaning om att om något får dig att känna dig obekväm så stanna upp och fundera över vad det var. Och det fanns en del stunder som det i den här boken. Det gör mig så kluven till vad jag faktiskt ska tycka.

Finns hos Adlibris, Bokus och CDON.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar