24 juli 2018

To Kill a Kingdom - Alexandra Christo

Titel: To Kill a Kingdom
Författare: Alexandra Christo
Sidantal: 368
Bindning: Häftad
Utgiven: 2018
Förlag: Hot Key Books
Betyg: 5 av 5

Beskrivning från Adlibris:
"Dark and romantic YA fantasy for fans of Sarah J Maas - about the siren with a taste for royal blood and the prince who has sworn to destroy her. Princess Lira is siren royalty and the most lethal of them all. With the hearts of seventeen princes in her collection, she is revered across the sea. Until a twist of fate forces her to kill one of her own. To punish her daughter, the Sea Queen transforms Lira into the one thing they loathe most - a human. Robbed of her song, Lira has until the winter solstice to deliver Prince Elian's heart to the Sea Queen or remain a human forever. 

The ocean is the only place Prince Elian calls home, even though he is heir to the most powerful kingdom in the world. Hunting sirens is more than an unsavoury hobby - it's his calling. When he rescues a drowning woman in the ocean, she's more than what she appears. She promises to help him find the key to destroying all of sirenkind for good. But can he trust her? And just how many deals will Elian have to barter to eliminate mankind's greatest enemy? "

Min kommentar
En mytologisk varelse som lockar män till sin undergång i havet, som är en kallblodig mördare utan ånger. Bara att börja läsa eller hur?
Sträckläsning på hög nivå och något hände i stort sett hela tiden. Ironiskt nog är den enda utdragna biten den som hela boken hintat om ska komma, det är det enda negativa med hela boken. Jag gillade karaktärerna, historien och hur mycket liknelser som kunde göras till Lilla Sjöjungfrun. Fast på ett mörkare sätt såklart. De olika världarna, deras kunskaper och egenskaper samt de olika varelserna i dem är förtrollande. Jag hade velat veta mer, läsa mer. Det känns som om det finns fler historier att berätta.

Flytet i texten är skönt för läsaren och jag kunde nästan inte lägga den ifrån mig. Ni vet när man bara längtar efter att få fortsätta? Så hade jag det med den här.

Alexandra Christo har en till bok på gång som förväntas släppas 2019, det ska vara en "Gangster fantasy". Det ser jag verkligen fram emot.

Rekommenderas!

Finns hos Bokus, Adlibris och CDON.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar