20 juni 2012

Mockingjay - Suzanne Collins

Titel: Mockingjay
Författare: Suzanne Collins
Serie: The Hunger Games #3
Sidantal: 455
Bindning: Häftad
Utgiven: 2010
Förlag: Scholastic
Betyg: 4,5 av 5

Beskrivning från Adlibris:
"Against all odds, Katniss Everdeen has survived the Hunger Games twice. But now that she's made it out of the bloody arena alive, she's still not safe. The Capitol is angry. The Capitol wants revenge. Who do they think should pay for the unrest? Katniss. And what's worse, President Snow has made it clear that no one else is safe either."

Min kommentar
Jag brukar säga att om en bok kan få en att gråta av medlidande, då är det en riktigt bra bok.
Jag grät. Det är en riktigt bra bok.

Katniss måste kämpa, men vilka är det som står på HENNES sida egentligen? Hon verkar bara vara en del av någon annans agenda för att de ska kunna tillskansa sig mer makt, hon själv verkar ha ganska lite att säga till om. 
Detta leder till att första delen av boken är ganska frustrerande, man kommer liksom ingenvart. 

Men sen kommer det verkligen igång, vad hände egentligen med Peeta? The Capitol tog honom, men vad gjorde de med honom?

Jag kan inte få ut vad jag känner i riktigt bra ord, och allt i boken kändes inte som om jag fick ut vad jag ville av den heller. Så det kanske bara är rättvist?

Hur som helst så rekommenderar jag den här boken, med några få varningar:
1. Den är inte lika bra som "Catching fire". 
2. Allt är inte logisk, speciellt inte slutet. 
3. Emellanåt så får man inte all information som man vill ha från de mest spännande bitarna, Katniss svimmar/blir medvetslös på grund av skador lite för ofta. Men det kanske är därför som man gillar henne? För att hon är precis lika sårbar som alla andra? Hon är inte en supermänniska. 

Finns hos Adlibris, Bokus och CDON

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar