5 juni 2012

Emma - Jane Austen

Titel: Emma
Författare: Jane Austen
Sidantal: 512
Bindning: Häftad
Utgiven: 1816 (första)
Förlag: Harper Press
Betyg: 5 av 5

Beskrivning från Adlibris:
" 'I never have been in love; it is not my way, or my nature; and I do not think I ever shall'. Beautiful, clever, rich - and single - Emma Woodhouse is perfectly content with her life and sees no need for either love or marriage. Nothing, however, delights her more than interfering in the romantic lives of others. But when she ignores the warnings of her good friend Mr Knightley and attempts to arrange a suitable match for her protegee Harriet Smith, her carefully laid plans soon unravel and have consequences that she never expected. With its imperfect but charming heroine and its witty and subtle exploration of relationships, Emma is often seen as Jane Austen's most flawless work. "

Min kommentar
"Emma" är en underhållande klassiker som jag verkligen tyckte om. Den har mycket innehåll och man blir väl bekant med alla karaktärer och deras små egenheter.
Att läsa en så gedigen bok känns som en bra avkoppling från dagens böcker då det ibland handlar så mycket om kvantitet istället för kvalitet.
Jag känner med Emma, känner också för hur andra måste känna inför henne. Det är en stor eloge till Jane Austen som lyckades skriva en bok som fortfarande ger njutning så här på 2000-talet.

Jag såg filmen innan jag läste boken, vilket inte rekommenderas. I vissa fall ska boken verkligen läsas först, detta är ett sådant tillfälle.

En bok som rekommenderas varmt, det är en bra avkoppling och jag kan tänka mig att i hängmattan så skulle den passa lika bra som i soffan med en kopp te.

Finns hos Adlibris, Bokus och CDON.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar