16 juli 2018

Simon vs. the Homo Sapiens Agenda - Becky Albertalli

Titel: Simon vs. the Homo Sapiens Agenda
Författare: Becky Albertalli
Serie: Creekwood #1
Sidantal: 310
Bindning: Häftad
Utgiven: 2015
Förlag: Balzer Bray
Betyg: 4,5 av 5

Beskrivning från Adlibris:
"Straight people should have to come out too. And the more awkward it is, the better. Simon Spier is sixteen and trying to work out who he is - and what he's looking for. But when one of his emails to the very distracting Blue falls into the wrong hands, things get all kinds of complicated.Because, for Simon, falling for Blue is a big deal ...It's a holy freaking huge awesome deal."

Min kommentar
Det tog ett litet tag för mig att komma in i boken, att verkligen börja gilla karaktärerna och släppa känslan av att jag egentligen är "för gammal". När jag kommit förbi det så flöt allting bara på, riktigt bra. Faktiskt kunde jag inte lägga den ifrån mig och läste ganska långt in på natten. Vad glad jag är att jag köpte den här boken!

Så skönt att läsa om en bok som inte är stereotypt hetero hela tiden, att se vilken skillnad det blir när någon ska se efter tecknen hos samma kön i en värld där homo inte är norm. Det gav mig en hel del att fundera över, och det ger mig en massa som jag kommer fortsätta fundera över framöver. Jag tycker om det som pratas om att alla borde få "komma ut", straight eller gay och allt däremellan. Bara få en chans att ha alla möjligheter att fundera och se sig omkring innan man deklarerar någon form av inriktning. Eller att få deklarera att man inte vill ha en inriktning. Kanske mer att alla sköter sitt och inte påtvingar normer på andra som kan skada dem. Låter jag flummig?

Mailkonversationen tycker jag verkligen om, hela hemlighetsmakeriet också. Och den där osäkerheten, att inte veta. Det ger verkligen spänning till en bok som handlar mer om normbrytande än om skottdraman. Jag misstänkte vem Blue var ett tag innan det uppdagades, men det var filurigt författat.

Jag vill ha mer! Rekommenderas!

Finns hos Adlibris, Bokus och CDON.

4 kommentarer:

  1. Hört otroligt mycket bra om den här!

    SvaraRadera
  2. Jag gillade den också! Köpte nyss Leah on the offbeat för att läsa mera om henne :)Hoppas den också är bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt! Jag fick precis meddelande från biblioteket att jag har Leah on the offbeat att hämta ;) Ska bli spännande att se vad du tycker om den!

      Radera