22 maj 2012

The Hunger Games - Suzanne Collins

Titel: The Hunger Games
Författare: Suzanne Collins
Serie: The Hunger Games #1
Sidantal: 464
Bindning: Häftad
Utgiven: 2012
Förlag: Scholastic
Betyg: 4 av 5

Beskrivning från Bokus:
"Sixteen-year-old Katniss Everdeen regards it as a death sentence when she is forced to represent her district in the annual Hunger Games, a fight to the death on live TV. But Katniss has been close to death before-and survival, for her, is second nature. The Hunger Games is a searing novel set in a future with unsettling parallels to our present. Welcome to the deadliest reality TV show ever..."

Min kommentar
Jag tycker att det är svårt att läsa och recensera en bok som så många har läst/sett filmatiseringen av och älskat. Jag blir lite rädd för att jag inte ska tycka om den och drar mig in i det sista för att låta mig fångas av den.
Men nu har jag tagit mig i kragen och läst den första boken, på engelska. Och jag är faktiskt ganska nöjd!


Suzanne Collins kritiserar samhället vi bor i på ett fyndigt sätt, det blir lite extra fyndigt när Katniss i sin tur kritiserar samhället som hon bor i. Om ni har läst boken så förstår ni nog vad jag menar, om ni inte har läst den så skulle jag råda er till att göra det.

För det är en himla bra bok, den fångar en inte på samma sätt som en Stephen King, men det skulle varit allt för jobbigt i och med att det är barn och ungdomar som mördas så brutalt. För det är jobbigt att se hur dessa barn dör och att folk ser på det som underhållning.

Boken fångar alltså mitt intresse och håller kvar det hela boken igenom, jag kan inte hjälpa att analysera den lite på vägen och leta efter budskap och samhällskritik, och besviken blir man inte! Den finns där.
Jag såg filmatiseringen innan jag läste boken och måste säga att jag är ganska nöjd med hur mycket de fick med i filmen. Allt fanns såklart inte med i filmen, vilket alltid är synd, men det blev ganska bra ändå!


En bra bok med spänning på en lagom nivå, den rekommenderas!

Finns hos Adlibris, Bokus och CDON


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar