10 januari 2015

Orka torka - Lotta Sjöberg (red.)

Titel: Orka torka
Författare: Lotta Sjöberg (red.)
Sidantal: 224
Bindning: Kartonnage
Utgiven: 2014
Förlag: Galago
Betyg: 4 av 5

Beskrivning från Adlibris:
"I din hand håller du det bästa heminredningsreportage du sett. Det roligaste och mänskligaste. Du kommer inte att behöva läsanågra andra efter detta. Det innehåller all inspiration du behöver.
Genom att våga visa upp verklighetens vardagsstökiga boende har
medlemmarna i Facebookgruppen Family living the true story
gemensamt skapat en slående motbild till idealet om det perfekta hemmet, som sköljer över oss i tidningar, TV-program, bloggar och mäklarannonser. Hur vi än bor har vi alla ETT gemensamt med bokens fotografer: vi drabbas av stök (ibland eller alltid). Om detta handlar Orka torka. Om att med mod och humor öva sig på att visa upp sitt hem bakom fasaderna.

Orka torka är en protest mot normen, en kärleksförklaring till ickeperfektionen och samtidigt ett unikt tidsdokument från tidigt 2000-tal. Dess bilder har också visat sig fungera som en gratis KBT-terapi i en tid då vi, trots den största tidsbristen någonsin, förväntas ägna våra liv åt att konsumera oss till fulländning och lycka.
"

Min kommentar
Herrejösses vad rolig den här boken är, jag skrattade så jag grät och lovade mig själv att inte vara så hård mot mig själv i framtiden. Det är inte bara jag som har kaos hemma ibland! Det är fruktansvärt befriande att se och läsa om andra och hur de tacklar kaoset de lever i. Frigjort och underbart.

Bilder kompletteras med både korta och långa texter, vissa står bra för sig själva. Andra förhöjs av några korta rader välriktade ord.
Ibland blir det lite mycket och en del saker är lite.. nästan smaklösa. Det bottnar antagligen i olika typer av humor, men jag uppskattar inte skämt om djur som dött i de flesta fall. Speciellt inte bilder på det. Ibland får till och med djurskämten mig måste jag erkänna, det blir bara så himla dumt. Överlag är det en kanonkul bok som jag definitivt ska kika på igen.

Helt klart en bok som kommer få stanna i min bokhylla och som jag kommer titta mer på i framtiden. Rekommenderas!

Finns hos Adlibris och Bokus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar