2 januari 2015

Böckerna i min bokhylla - A

Alla mina böcker förtjänar en introduktion, också om de har någon rolig inköpshistoria, en tanke eller en anledning till varför de inte blivit lästa till exempel.

Jag tänkte börja med A och sen arbeta mig vidare. För att sedan ta ut svängarna lite så tänker jag publicera dessa inlägg HÖGST oregelbundet!

Så! Nu kör vi!


ABC-morden - Agatha Christie
En av de många Christie-böckerna som jag ännu inte läst, det finns ju så många. Den här ska bli läst någon gång i framtiden, det är den 13:e boken i serien om Hercule Poirot så det lär dröja ganska länge är jag rädd!

A Clash of Kings - George R.R. Martin
Den näst bästa boken jag läste under 2014, episk. Vet inte om den är tillräckligt bra för en omläsning dock, det var lite av en pärs att ta sig igenom den. Men inget är omöjligt.

A Cristmas Carol - Charles Dickens
En klassiker som jag läste strax innan jul, jag kan inte fatta att jag väntade så länge med att läsa dem. Från och med nu funderar jag på att göra det till en årlig tradition att läsa den. 

A dance with dragons - George R. R. Martin
Ännu en oläst bok i hyllan, också en som kommer förbli så ett tag framöver. Det är riktiga tegelstenar de här böckerna! Men så är de också värda sin vikt i guld.

Address unknown - Katherine Kressman Taylor 
En av mina favoritböcker, den är kort men kärnfull. Den tillhör även mitt permanenta bibliotek och kommer så förbli. 

A Game of Thrones - George R.R. Martin
Den bästa boken jag läste 2013. Min introduktion till Martins fantastiska värld, en värld av många karaktärer och där ingen skonas. 

A feast for crows - George R. R. Martin
Jag borde kopiera texten från den tidigare olästa boken i den här serien. Kanske bästa boken jag kommer läsa 2016?

Agnes Grey - Anne Brontë
En av mina älskade klassiker, som sorgligt nog står oläst. Jag jobbar på att läsa dem, men de är många och jag kan bara ta en i taget. Men jag har den i mitt lässikte, oh ja.

A hundred pieces of me - Lucy Dillon

Dillon är en av mina absoluta favoritförfattare, det här 2014 års bästa bok och hennes bästa bok tycker jag. Den ska läsas om och kommer stanna i mitt permanenta bibliotek för alltid. 

Alice's adventures in Wonderland - Lewis Carroll
Vissa av klassikerna har jag hunnit läst, bland annat den här. En positiv överraskning blandat med oväntade irritationsmoment. 

Amerikansk höst - Kent Werne
Den här hoppas jag på att hinna läsa i år, det politiska klimatet i USA är något som jag finner intressant. Så jag har stora förhoppningar kring den här boken. 

A murder is announced - Agatha Christie

Ja, ännu en Christie. Som är oläst. Men det är nummer 5 i serien om Miss Marple och eftersom jag läst de 4 tidigare så tror jag att den här kommer bli läst inom en relativt snar framtid. 

Anna Karenina - Leo Tolstoy
Ännu en klassiker, med tanke på storleken på den så kommer den också förbli oläst ett tag är jag rädd. 

Anne på Grönkulla - L.M. Montgomery
Återigen: en av klassikerna. Och återigen: oläst. 

A room with a view - E.M. Forster
Ja, vad ska man säga? En klassiker till. Även fast den här kanske inte är lika känd som de tidigare?

A storm of swords - George R. R. Martin
Den här har jag ett av-och-på-förhållande med just nu. Jag läser något kapitel då och då men det är många sidor, så det kommer ta ett tag till. Kanske blir det en av 2015s bästa böcker? Jag hoppas verkligen det.

A tale of two cities - Charles Dickens
Efter att ha läst A Christmas Carol så har jag blivit mer nyfiken på Dickens författarskap. Så den här kommer nog inte förbli oläst så länge till. 

Att skriva: en hantverkares memoarer - Stephen King
Den här boken ser jag fram emot att läsa, speciellt nu när jag börjat skriva lite mer själv. Än så länge är det mest för kul som jag skriver, och för min egen skull: jag skriver det jag själv vill läsa. Men det skulle vara kul om mitt skrivande kunde förbättras :)

Så, bokstaven A kantades av en blandning av böcker. Både lästa och olästa, klassiker och fantasy. En härlig blandning med andra ord!

TO BE CONTINUED...

2 kommentarer:

  1. Agnes Grey läste jag för några år sedan men fastnade inte för den tyvärr. Anna Karenina tyckte jag däremot mycket bättre om :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. *Stuvar genast om i läshögen* Tack! Karenina ligger numera lite högre upp! :)

      Radera