29 januari 2012

The eight - Katherine Neville

Titel: The eight
Författare: Katherine Neville
Serie: The eight #1
Sidantal: 608
Bindning: Pocket
Utgiven: 1990
Förlag: Ballantine Books
Betyg: 2 av 5

Beskrivning från Adlibris:
"Computer expert Cat Velis is heading for a job to Algeria. Before she goes, a mysterious fortune teller warns her of danger, and an antique dealer asks her to search for pieces to a valuable chess set that has been missing for years...In the South of France in 1790 two convent girls hide valuable pieces of a chess set all over the world, because the game that can be played with them is too powerful...."

Min kommentar
Var ska jag börja? Jag fastnade för den här boken eftersom den skulle vara något för alla som gillar Dan Brown, detta skulle alltså vara Dan Browns kvinnliga motsvarighet.
Att någon ens jämför den här boken med Dan Browns genialiska verk är för mig ofattbart. 
600 sidor var den här boken, jag läste den på engelska och i pocket, men jag tror knappast att den är något bättre på svenska. 

300 sidor in i boken satt jag och tänkte bokstavligen "Hur naiv är den här tjejen egentligen?" och "Ska det hända något snart?"
300 sidor senare tänkte jag "Äntligen är det slut, äntligen". 

Nej det här var verkligen inte en bok som jag gillade, den kändes som författaren gjort allt hon kunnat för att få in så många kända personer och historiska händelser som möjligt i sin komplott. 
Huvudpersonen kändes naiv och ibland till en så stor grad att jag nästan lade ifrån mig boken för gott. Men det gjorde jag inte, jag hängde kvar. 
Den kändes så långsökt att all trovärdighet lämnade den. 
Det som höll boken uppe var den mystiske Solarin, som nästan kan liknas vid Edward ifrån Twiligtserien, någon som är farlig men otroligt attraktiv. Lite kärlek, lite mer och vips! Så har man fått igång historien. Men jag är ledsen, när historien tar fart under de sista 5o sidorna så känner jag mig inte nöjd, då har jag spenderat alldeles för lång tid med att bli besviken. 

Efter många lästimmar känner jag mig besviken och kommer inte ge den uppföljande boken "The fire" en chans. 
Den här boken rekommenderar jag inte. 

Finns hos Adlibris, Bokus och CDON

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar