6 februari 2012

Matens pris: boken som matindustrin inte vill att du ska läsa - Malin Olofsson och Daniel Öhman

Titel: Matens pris: boken som matindustrin inte vill att du ska läsa
Författare: Malin Olofsson och Daniel Öhman
Sidantal: 274
Bindning: Pocket
Utgiven: 2012
Förlag: Månpocket
Betyg: 5 av 5

Beskrivning från Adlibris:
"Vinnnare av Stora Journalistpriset för Årets Avslöjande 2011

Vet du vad du äter?

Vill du veta vad du äter?

Eller vill du bara att maten ska vara billig?

För det är den. Superbillig. Aldrig förr har vi lagt så lite av våra pengar på mat. Bra, tycker vi förstås när vi står i matbutiken. Men baksidan är en utveckling som är på väg att få världens livsmedelsförsörjning att kollapsa.

Prispressen har förvandlat bondgårdar till resultatenheter i en multinationell industri, helt beroende av olja och naturgas. Ensidig odling innebär tung påfrestning på miljön. På åkrarna används bekämpningsmedel så giftiga att de varje år dödar en kvarts miljon människor. Djur avlas så hårt att de går sönder.

De prisbelönta Sveriges Radio-reportrarna Malin Olofsson och Daniel Öhman har rest jorden runt i jakt på den billiga matens verkliga kostnader. Genom unika rapporter från holländska växthus, danska grisgårdar, brasilianska betesmarker, vietnamesiska fiskdammar och skånska kalkonfarmer berättar de sanningen om svenskarnas nya favoritvaror.

Men det finns vägar tillbaka till en sund matproduktion. "Matens pris" pekar ut riktningen och hjälper dig som konsument att göra bättre val med tips på bra och billiga varor.
"

Min kommentar
Wow, jag vet inte vad jag ska säga. Jag sträckläste faktisk den här boken. Den var gripande och en stor ögonöppnare.
Innan man börjar läsa den bör man nog dock fråga sig själv "vågar jag?". För risken är att ni, liksom jag, aldrig blir riktigt densamma igen.

Kalla mig naiv, men jag hade ingen aning om att matfusket var så omfattande. Jag hade hört men hade svårt att ta på allvar att, till exempel, LCHF-dieten är något som köttproducenterna stöttar, och stöttar till en så stor grad att det är skrämmande. Det handlar inte alls om att folk ska gå ner i vikt och må bättre, det handlar om att folk ska köpa mer kött.
Detta är bara ett axplock, LCHF-dieten och dess intressenter finns nästan med bara som en parentes, men ändå, jag kände mig tvungen att dela med mig av detta.

274 sidor av information, och de berör en sån liten del av problemen att jag blir orolig, de tar upp problem och konkreta tips på hur man kan göra för att ändra på det och på hur andra har gjort.
Men det är just det där att de här problemen finns, och rakt under näsan på oss, som oroar mig.
Den här boken tog uppenbarligen bara upp en liten del av allt, så hur mycket fusk och annat skit (rent utsagt) finns det egentligen?
Massor antagligen.

Jag är glad att jag läste den här boken, den hade kunnat lämna mig med en känsla av hopplöshet men icke, deras konkreta tips i slutet lyfter humöret och man känner att jag, just jag, den här lilla människan, kan göra skillnad.

Tack Malin och Daniel för att ni skrev den här boken! Ni är det levande beviset på att journalister informerar allmänheten om saker som de aldrig fått reda på annars, eller som varit svårt att få reda på själv. Beviset på att journalister och kritiska människor behövs finns i den här boken.

Nu hoppas jag bara att alla inser hur viktigt det här och vågar ta steget att läsa den.
Ni kanske kommer ångra er, men då är det inte för att ni kommer tycka att den är dålig, utan för att man får dåligt samvete och mår dåligt av den. Men det behöver inte vara hemskt, det finns potential! Vi kan fixa det här och få det bättre!

Behöver jag skriva att jag rekommenderar den här boken? Jag tycker alla borde läsa den.

Finns hos Adlibris, Bokus och CDON.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar