24 april 2015

Stad av glas - Cassandra Clare

Titel: Stad av glas
Författare: Cassandra Clare
Originaltitel: City of glass
Serie: The Mortal Instruments #3
Sidantal: 585
Bindning: Inbunden
Utgiven: 2014
Förlag: Bonnier Carlsen
Betyg: 3 av 5

Beskrivning från Adlibris:
"Lyda Lagen, eller rädda liv? - Cassandra Clares skuggjägare ställs inför ödesdigra val

Följ med till New Yorks mörka sida, till de varelser som föredrar att röra sig i skuggorna om natten.
Cassandra Clares "The Mortal Instruments" är den framgångsrika internationella urban fantasy-serien som sålt 14 miljoner exemplar och översatts till 36 språk.

Clary kämpar för att rädda sin mammas liv, men för att få hjälp måste hon åka till Glasstaden, Skuggjägarnas stad i hemlandet Idris. Men att ta sig in oinbjuden i staden är förbjudet enligt Lagen, och att bryta mot den kan straffas med döden…

Kärlek är en dödlig synd och gamla hemligheter kan visa sig vara livsfarliga, när Clary och Jace tillsammans står upp mot Valentine, den ondskefulle före detta skuggjägaren som också är deras pappa!

Stad av glas är den tredje delen i serien "The Mortal Instruments". De tidigare delarna heter Stad av skuggor och Stad av aska.
"

Min kommentar
Jag sträckläste och sedan slöt jag, sedan sträckläste jag igen och sådär höll det på riktigt länge. Boken är bra och välskriven,  men jösses vad segt det är att komma fram till det som alla redan vet... Det fanns noll överraskning kvar när "hemligheten" uppdagades och jag var inte ens besviken. Bara fundersam över varför det tog sådan tid.
Clary är omogen och Jace en martyr. Det känns ganska typiskt tonåringar på något sätt, så där har författaren verkligen lyckats. Simon är väl den karaktär som jag tycker bäst om egentligen,  även om Maia gärna hade kunnat fått lite mer plats.
Det konstiga är att medan jag läste var jag ganska nöjd, men när jag la ifrån mig boken var jag inte det. Jag tröttnade nog lite.
Spoilers (markera för att läsa): Åh nej, Jonathans kropp "hittades aldig". Suck. Lika givet som med allt annat, såklart kommer han tillbaka. Och Clary och Jace är inte syskon? VILKEN TUR, alla som trodde det kan ju andas ut då... Lite bitter är jag allt över att det slutade på ett så enkelt sätt. 
Kommer jag avsluta serien? Jag vet inte, antagligen kommer jag bara försöka få tag i en summering så jag kan gå vidare till böcker som jag är mer sugen på. Jag gillar dock Clares språk, så jag kommer definitivt att läsa mer av henne i framtiden.

Finns hos Adlibris, Bokus och CDON.

2 kommentarer:

  1. Vad bra du lyckades beskriva det som jag hade så svårt att ta på när jag läste boken. Den fungerar ju, jag ville läsa vidare, men samtidigt finns det så mycket som inte är bra. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för att du säger det! Alltid jobbigt att vara ensam om en åsikt, speciellt när det gäller en bok som så många älskat.

      Radera