14 september 2012

Fadren - August Strindberg

Titel: Fadren, Fröken Julie
Författare: August Strindberg
Sidantal: 151
Bindning: Pocket
Utgiven: 1887 (första)
Förlag: Natur och Kultur Stockholm
Betyg: 3 av 5

Beskrivning från Adlibris:
"Nu ska jag säga Er en sak, och det är att Fadren är det moderna sorgespelet, och derför högst märkvärdigt. Och detta derför att striden försiggår mellan själarne, hjernornas Kamp, ej med dolk och lingonsaft som i Röfvarbandet. De unga fransmännen söka ännu formeln, men jag har funnit den! Stycket har derför en god framtid, och Ni ska se att detta skryt blir sant en gång, liksom baksträfvarnes vrövel blir lögn och dumhet!

Ur Strindbergs brev till Hans Österling 22 januari 1888
"

Min kommentar
Hälsar för första gången på August Strindberg, inte helt medgörligt kan jag erkänna även fast det är "Strindberg-året" och så.
Det är så att den här boken ingår i en kurs jag läser, så jag skulle läsa den och leta efter könsroller. Mycket spännande och boken har ju mycket av det kan man ju säga!
Hörde också att Strindberg skrev den här efter uppbrottet med sin fru som han även misstänkte var otrogen, fantastiskt.
Och så finns det de som säger att han inte hämtade inspiration från det till den här boken? Tveksamt, känns som en ganska bra inspirationskälla. Boken behandlar ju misstänkt otrohet, eller rättare sagt ett betvivlat faderskap. Men det ena genererar ju det andra i det här fallet.

Men jag kan inte undgå att säga att det är bra skrivet och att jag får relativt klara bilder med vad jag har att göra med och vad karaktärerna vill.
Sedan är det alltid svårt att skriva om en bok som man har/ska analysera ur ett visst perspektiv, det blir så svårt att se andra synvinklar då.
Jag kan till exempel inte undgå att tycka illa om sättet man framstället Laura på till exempel, som en "hondemon" framtagen för att störta patriarkatet.
Undrar hur rädd Strindberg egentligen var för att kvinnorna skulle bli jämställda männen? Undrar vad han skulle ha sagt om han var här idag.

Jag skulle kunna utveckla det här och hålla på ett tag till, men det sparar jag till analysen. Tänker ge boken ett medelbetyg som kanske inte alls gör den rättvisa. Men den här gången förbehåller jag mig rätten att ge den ett betyg som inte baseras på de vanliga kriterierna.

Jag läste bara Fadren, inte Julie. Den sparar jag till en annan gång!

Finns hos Adlibris, Bokus och CDON.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar