30 augusti 2018

Handen på hjärtat - Hilary Boyd

Titel: Handen på hjärtat
Författare: Hilary Boyd
Originaltitel: When You Walked Back Into My Life
Sidantal: 357
Bindning: Inbunden
Utgiven: 2014
Förlag: Nordstedts
Betyg: 3,5 av 5

Beskrivning från Adlibris:
"Flora hyr en lägenhet i bottenvåningen på sin syster Prues hus i västra London. Hon jobbar som hemsjuksköterska åt en gammal dam, Dorothea och har det tämligen knapert, men är mycket fäst vid den gamla damen och tycker om att ta hand om Dorothea.

Flora har äntligen lycktas lappa ihop sin tillvaro efter det att hennes pojkvän Fin övergav henne samtidigt som hon blev utbränd i samband med sitt arbete på akutavdelningen på ett av Londons större sjukhus.

En dag stöter hon av en händelse på Fin igen, och så vänds hela hennes tillvaro uppochner. Fin som är bergsbestigare har råkat ut för en olycka och vill att de ska flytta ihop igen. Trots hans själviska beteende för tre år sedan är Flora beredd att ge honom en andra chans. Men har Fin verkligen förändrats i grund och botten? Det verkar fortfarande som om bergen lockar honom mest.

Saker och ting ställs på sin spets när Flora upptäcker att hon är gravid. Hennes syster Prue och systerdotter Bel försöker få Flora att ta sitt förnuft till fånga och inse realiteterna. Frågan är om en andra chans någonsin kan sluta lyckligt?
"

Min kommentar
Jag fick tipset om att läsa den här från en jag följer på Instagram, hon har tipsat mig förut om böcker som jag verkligen gillat så jag tog mig an den här också trots att jag hade mina tvivel.
Men vilken fröjd den här boken var att läsa, lättsam men något som ändå greppade tag kring mig som läsare. Språket är fint och flyter riktig bra, jag kan riktigt se karaktärerna framför mig. Och vilken syn det är! Flora, som är så bräcklig med sitt stora hjärta och undfallande sätt. Dot som har sina stunder av klarhet och som inte vill vara till besvär, jag har sett så många av hennes kaliber att det går rakt in i hjärtat att läsa om henne. Prue, arbetsnarkomanen och manipulatören, Philip familjefadern med stort F, Bel medlaren och Finn... mannen med passion och många ursäkter. Listan kan fortsätta länge och väl men jag tror det räcker så.

Historien flyter på i saka mak, men det är trivsamt. Jag håller inte med Flora om någonting i stort sett och kan tycka att allt löste sig lite väl bra i slutet. Jag hade inte förlåtit och definitivt inte haft en sådan tur. Jag hade velat läsa om någon som tog sig igenom det trots problemet. Alla har inte någon som kan komma in och rädda dagen. Men de människorna läser man inte om så ofta, i alla fall har jag lite svårt att hitta dem i feelgood-litteraturen. Måste lycka innebära räddning? Det är ett stort ämne som inte måste diskuteras just här och nu. Men det tål att tänkas på.

Intressant översättning av titeln... är det ofta så här? Det stör mig.

Trivsam berättelse som inte kräver mycket av läsaren, enkelt och ofta förutsägbart. Perfekt för lata dagar.

Finns hos Adlibris, Bokus och CDON.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar